אם אתם מחזיקים מכונית בנזין, סביר להניח שהמצבר שלכם יחזיק שלוש-ארבע שנים, ובמקרים חריגים, תוסיפו או תורידו שנה, לכאן ולכאן. מנועי דיזל, שבהם המצברים צריכים לעבוד קשה הרבה יותר על ההתנעה, מחזיקים מעמד פחות, ושם אפשר להעריך אורך חיים של שנה וחצי עד שלוש, פחות או יותר.
ככל שבמצבר שבחרתם לרכוש האחריות ממושכת יותר, תוכלו בהחלט להעריך שגם אורך החיים שלו יהיה ממושך יותר. מחירי מצברים עם אחריות ממושכת הם, לרוב, יקרים משמעותית ממצברים שלהם אחריות קצרת טווח.
איך יודעים שצריך להחליף את המצבר?מצבר הוא החשוד המיידי במקרה של היחלשות מערכת החשמל. אם קשה לכם להתניע את המכונית, האורות חלשים מהרגיל, הצופר חלוש - כל אלו הם רמזים אפשריים שצריך להחליף מצבר. ובכל זאת, תתכנה סיבות שונות ומגוונות לאותם מאפיינים, למשל - בעיה באלטרנטור, שאמור לספק את החשמל למצבר, בעיה במשבת המנוע (אימובילייזר), רצועה שיצאה מהמקום או נקרעה ועוד.
הציצו בחלקו העליון של המצבר ותמצאו על גביו את תאריך הייצור שלו. אם גילו כבר בסביבת השלוש שנים ומעלה, ייתכן שהחשד שלכם מבוסס. אם יש לכם אפשרות, מומלץ שחשמלאי רכב יציץ ברכב לפני שתחליפו את המצבר, וייאשר או יכחיש את הדיווחים.
איזה מצבר מתאים לרכב שלי?העוצמות והעומסים שקשורים במנוע קובעים איזה מצבר נדרש כדי להתניע ולהפעיל אותו. לכל מכונית נקבע מצבר שהומלץ בידי מהנדסים. הנתונים המשמעותיים ביותר הם נתוני קיבולת המצבר (באמפר/שעה) ונתוני יכולת ההתנעה שלו, שנמדדים באמפר. מומלץ לבחור במצבר עם הנתונים המדויקים שעליו המליצו המהנדסים.
נוסף על כך, גם למידות ולצורת המצבר ישנה חשיבות רבה, היות שתצטרכו מצבר שיתאים למקומו מתחת למכסה המנוע שלכם. ישנם מצברים גבוהים ונמוכים, רחבים וצרים, עם קטבים בולטים ועם קטבים שקועים. חשוב לא פחות, שימו לב למיקום הקטבים על פני המצבר, ייתכן שתצטרכו מצבר שבו הקטבים רחוקים והקוטב החיובי ימני, וייתכן שנדרש קוטב חיובי שמאלי.
מהסיבה הזאת, אם אתם הולכים לרכוש מצבר בעצמכם, נמליץ בחום לצלם את המצבר הישן בתא המנוע ולוודא שהמצבר החדש שתקנו הוא בעל אותו מבנה כקודמו.
האם להתקין לבד או לקנות במקום שמתקין את המצבר?
הכל תלוי כמובן ביכולת שלכם להחליף את המצבר בעצמכם. החלפת מצבר אינה עניין מסובך מדי, ובכל זאת היא דורשת ידע וזהירות (מגע חשמלי לא זהיר עשוי לקצר חיי מצבר, שחרור מצבר עשוי להיות מורכב והידוק המצבר למקומו חיוני לשמירה על חייו). אם אינכם חוששים להחליף מצבר, הרי שאתם פותחים לעצמכם אפשרות לחפש אחד חדש במגוון חנויות אביזרים שמצויות, בדרך כלל, בקרבת מוסכים והן אלו שעשויות להציע את המחירים הטובים ביותר. מאידך, לא תמיד יהיה שם מי שירצה או יוכל לסייע לכם בהתקנה.
ואם אני רוצה סיוע בהתקנה, איפה כדאי לקנות מצבר?
חנויות ייעודיות של מצברים עשויות להציע מחירים טובים למצברים וגם לסייע בהתקנה. גם חלק מסניפי אוטו דיפו מציעים רכישת מצבר והתקנה במקום. מובן שרבים ממוסכי ישראל יציעו לכם רכישה של מצבר וגם התקנה. בכל אחד מהמקרים נמליץ על השקעת כמה דקות בהרמת טלפון לכמה חנויות ומוסכים בסביבתכם, ולהשוות מחירים ותנאים.
האם כדאי לרכוש מגרריסטים שמסתובבים בדרכים ומציעים מצבר?
נתקעתם בצד הדרך ובתוך מספר דקות - ראו זה פלא - נעצר לידכם טנדר עם הצעה מיידית למכירת מצבר מתאים. לא, לא נשלול מהיסוד את האפשרות לרכוש ממנו מצבר. אם אתם מחזיקים בחשד מבוסס שהמצבר שלכם דורש החלפה, בעיקר אם כבר חלפו כמה שנים מאז רכישתו, ייתכן שרכישה ישירות מהמאכער שמולכם, על אף מחירה הגבוה יחסית, יכולה לחסוך לכם לא מעט כאב ראש. עם זאת, היינו הופכים את העולם להתרשם כי לפניכם עומד סוחר הגון, עם קבלות ואחריות שתהיה שווה יותר מהדף שניתן לכם. כיצד אפשר לדעת? שיראה לכם אישור שהוא מורשה למכירת המצברים ואתם תוכלו לבדוק באינטרנט אם הדברים נכונים. נוסף על כך, תוכלו להשוות מחירים באינטרנט ולדעת אם המחיר שהוא מבקש מכם סביר או מוגזם.
כמה צריכים לעלות מצברים?
לכל תכולה וכושר התנעה של מצברים מחיר שונה. למותגים השונים, תוצרת הארץ או חוץ, אירופה או סין, למשכי האחריות השונים, לסדרות יוקרתיות ואיכותיות יותר או פחות - לכל אלו רמות מחיר שונות ומשונות. קשה להעריך מראש כמה יעלה מצבר, אבל השוואת מחירים - באינטרנט או בטלפון, או בביקור פיזי בין מוכרי מצברים, יגלה לכם את התשובה. אין כאן קיצורי דרך.
איך אני שומר על המצבר? מה צריך לעשות כדי לתחזק אותו?
רבים מהמצברים בימינו אינם דורשים תחזוקה. אין בהם פתחים ישירים אל תאי המים המזוקקים אבל יש בהם חלונית שמרמזת על מצבו של המצבר. ראוי לבדוק אותה אחת למספר שבועות, כדי לוודא שמצב המצבר טוב. על פני חלק מהמצברים ישנם מעין כפתורים שאותם אפשר לסובב ולהסיר. במקרים כאלה כדאי, אחת למספר שבועות, לפתוח את הכפתורים ולבדוק את מפלס המים. אם הלוחות שבתוך המצבר גלויים מעל פני המים - חשוב למלא מים מזוקקים (ורק מזוקקים) כך שהלוחות יהיו מכוסים היטב.
כשמציצים במצבר מתחת למכסה המנוע, חשוב לבדוק גם את מצב הקטבים. אם הם מלוכלכים - נקו אותם. בדקו גם אם מתפתחת בהם קורוזיה, שעשויה למנוע את מעבר החשמל. קל לנקות אותה וחשוב לעשות זאת.
מעבר לזה, חשוב כמובן שלא להשאיר אורות דולקים בלילה, גם לא אורות קטנים כמו נוריות קריאה בתא הנוסעים, ואם ישנה בעיית חשמל ברכב - לפתור אותה, היות שזו עשויה לקצר את חייו של המצבר.
אם המכונית אינה בשימוש במשך שבוע ויותר, כדאי לרדת מדי מספר ימים להתניע את הרכב, ואפילו לעשות בו סיבוב של כמה דקות, כדי להטעין חזרה את החשמל במצבר. אם עוזבים את הרכב בחניה במשך מספר חודשים ללא נסיעה, ההמלצה היא לפרק את המצבר ולאחסן אותו במקום מוגן, כמו במחסן הביתי.
אילו מוצרים נלווים כדאי לי להחזיק למקרה שהרכב לא יניע?
מובן שכדאי להחזיק כבלי התנעה ברכב. מוכרי אביזרי הרכב מחזיקים בדרך כלל מספר סוגים של כבלי התנעה. עם כבלים חזקים וטובים מעבר החשמל יהיה מהיר וההתנעה ממצבר למצבר תהיה קלה, פשוטה ומהירה יותר.
כיום אפשר למצוא אביזר חדש, יחסית, ושימושי ביותר: סוללת ליתיום יון ניידת קטנה, בדומה לאלה שטוענים באמצעותן את הטלפונים הניידים. ההבדל הוא שמהסוללות המדוברות ניתן למשוך כבלים להתנעת מצבר לרכב. בלי לתמרן על הכביש הראשי אף של מכונית מול אף של מכונית, בלי תסכולים וקשיי התנעה: שולפים את הסוללה הקטנה והכבלים, מחברים לקטבים והופ - האוטו מונע.
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות