כבר אמרה המשוררת "רואה לך בעיניים", אבל לא הוסיפה כוכבית קטנה למטה לאמור, *אם התאורה מספיק טובה. דהירה במהירות של 80 או 100 או 120 קמ"ש בשעות הדמדומים או הלילה, משמעותה שצריך לראות ממש טוב למרחקים גדולים, על כל הפרטים שחשוב לדעת כשחולפים עליהם במהירות של עשרות מטרים לשנייה. הסירו דאגה מלבכם, אם שמתם לב ואם לא - בחזית המכונית שלכם ניצבים שני פנסים מרכזיים (ועוד כמה, ככה מסביב), שעושים ככל יכולתם להביא למוחכם את כל המידע הדרוש לו על מנת לדהור בכבישים כשהשמש אינה מבצעת את תפקידה.
השאלה היא - איזו תאורה הכי כדאי להתקין מלפנים? התשובה הפשוטה היא - מה שהגיע עם המכונית מאולם המסירה. ובכל זאת, בלא מעט מכוניות אפשר לבחור היום בין שניים-שלושה סוגי תאורה שונים לאורות המרכזיים (בעיקר אורות הדרך, אך גם האור הגבוה). אז מה תעדיפו, הלוגן או קסנון? LEDים או השוס החדש - לייזר? ומה אתם אומרים על עששיות נפט?
אכן, לפני 1900 בערך, מכוניות נסעו עם פנסים שהיה צורך למלא אותם באיזשהו נוזל או גז ולהצית אותם. לא ממש פתרון פרקטי ל-120 קמ"ש. אז מהנדסים פיתחו את התאורה החשמלית לרכב, עם נורות סטנדרטיות פחות או יותר. ההלוגן, שיטת ההארה המקובלת כיום, הושקה בעולם בשנות השישים של המאה שעברה. היא נשארה עמנו כמה עשרות שנים עד שבשנות התשעים נולדה תאורת הקסנון לרכב, ויצאה לדרך אצל ב.מ.וו. ה-LED לרכב כאורות הדרך המרכזיים, הטכנולוגיה הבאה בתור, נולדה אצל אודי ב-2004, ואלו בגדול שלוש הבחירות העומדות לפנינו כשאנחנו באים לרכוש מכונית חדשה. למה "בגדול"? נו, תנו לנו לרגש בהמשך הדרך...
הלוגן / זאת עם היתושיםאת נורת ההלוגן אתם בוודאי מכירים מהסלון שלכם, או של ההורים. עד לפני כמה שנים, תאורות ביתיות סטייליסטיות לא היו LEDים אלא הלוגנים - אותה תאורה בוהקת, בגוונים חמים שגם פולטת חום כל כך גדול עד שהיא צולה את היתושים עוד לפני שהם שוקלים להתקרב למרכז האור בגלל שהוא שם.
במכוניות זה עובד כך: זוהי נורה שמזכירה נורת להט רגילה, מהבחינה הזו שמדובר במעין טיפת זכוכית שבתוכה מחובר לחשמל חוט להט, או טונגסטן. כשהוא מחושמל הוא פולט המון אור, וגם הרבה חום. בגלל אורך החיים המצומצם והנורה החלשה הוא מתאים פחות למכוניות. גרסת העל של נורת הלהט היא ההלוגן - במקום סתם זכוכית ישנה זכוכית קריסטל עילית, דקה, חזקה ועמידה בחום רב ואל תוך חלל הטיפה, לפני האיטום, משחילים גז הלוגן. התוצאה היא נורה בוהקת וחזקה, שמאירה מזה עשרות שנים את כבישי העולם.
היתרונות של השיטה הזו ברורים: מדובר בטכנולוגיה פשוטה, אמינה ומוכחת, שקל להתאים אותה למכונית, בין היתר כיוון שהיא מוצעת בכל מיני גדלים וטעמים. גם קל להחליף אותה כשהיא נשרפת והיא זולה מאוד לרכישה.
אם יש יתרונות - בטח יש גם חסרונות, אחרת למה פיתחו לה כמה חלופות? החסרונות הם שאורך החיים שלה טוב לעומת נורת להט, אבל 1,000 שעות של נורה עשויים להיות מעטים מדי, היעילות שלה אינה אידיאלית, דבר שמוכח בהתחממות עזה של הנורה וגם - היא דורשת זהירות, ראו בטיפ הבא:
טיפ לנורות הלוגן: מכירים את האגדה האורבנית שאסור לגעת בזכוכית של נורת ההלוגן כי זה הורס אותה? אז זהו ש… זה נכון! השמנוניות והמלחיות הקלה שביד שלנו נשמרת על הזכוכית והגז שבפנים ימצא במוקדם את דרכו החוצה דרך הלכלוך הזה ובכך יתקצרו חייה של הנורה משמעותית. תשתמשו בכפפה, בנייר, בקרטון של האריזה או בשרביט של חייזרים. רק לא באצבעות חשופות.
ועוד טיפ לנורות הלוגן: רוצים את אפקט העשירים הזה של תאורה כחולה מלפנים? שימו לב שתצטרכו לבחור באחת משתי אופציות: האחת, נורות איכותיות שהרכב הגז השונה שבתוכן יוצר אפקט של תאורה כחלחלה. השנייה, נורה רגילה לגמרי שצבעו אותה בכחול, קיצרו את החיים שלה דרמטית, עמעמו את עוצמת התאורה ויצרו אפקט מגניב אבל ממש לא מומלץ.
קסנון / פלורוסנט לכבישיםמכירים פלורוסנט? נורות הצינור הלבנות שלוקח להן רגע להתניע ואז הן מאוד בוהקות וגם חסכוניות? ת'כלס, תיארנו עכשיו גם את הקסנון. הנורות האלה הרבה יותר מורכבות ומתוחכמות מנורות ההלוגן הפשוטות: בתוך צינור הזכוכית אין נורת להט אלא תרכובת גזים שהמתח החשמלי שמוזרם לקרבם מצית אותם ואחרי כמה שניות מייצר אור בהיר, רב עוצמה וחסכוני.
הקסנון הושק בב.מ.וו סדרה 7 של ראשית שנות התשעים כחלופה חדשנית להלוגן, בעיקר בזכות תאורה בגוון בהיר ומיוחד שמספק הרבה יותר מידע לנהג המכונית. מאז הקסנון ממשיך לככב בעיקר כאופציה בתוספת תשלום במכוניות עממיות פלוס, או כתאורת יוקרה של מכוניות יוקרה.
היתרונות של הקסנון נמצאים בבהירות הרבה של התאורה, בכך שהיא משתלטת על יותר שטח וגם אורך החיים שלה כפול מזה של נורות ההלוגן.
אבל יש גם כמה חסרונות: ברגע שהיא לא מכוונת היטב, או כשהזכוכית החיצונית של הפנס מלוכלכת קמעה, אזי האור מתפזר, מסנוור באופן שעלול להיות מסוכן את שאר הנהגים ולפעמים אפילו את הנהג עצמו. מעבר לזה היא מורכבת ויקרה יותר, כיוון שהיא נזקקת לרכיבים נוספים ובהם קבל (קפסיטור) לניהול זרם החשמל ופתרון לבעיה הבאה: היות שלוקח רגע לקסנון להידלק, התאורה הזו בעייתית בהחלפה מאור גבוה לאור נמוך ולהיפך. שני הפתרונות המקובלים: שתי מערכות תאורה מקבילות (ומייקרות), אחת קסנון ואחת רגילה. פתרון שני, מה שקרוי בפי העם "בי-קסנון" - רכיב מכאני שמסב את אותה תאורת קסנון מאור דרך לאור גבוה ולהיפך. זה מגניב וגם מייקר, לעומת ההלוגן הפשוטה.
היתרונות - האור הרבה יותר בוהק, נראה טוב וחזק - ולשם כך הלא התכנסנו, וגם אורך החיים שלה הרבה יותר גדול מזה של ההלוגן.
טיפ לקסנון: יש מי שרוצה להשיג את האפקט המגניב הזה של תאורת קסנון גם אם הרכב שלו לא הגיע עם קסנון במקור. השוק עתיר בערכות הסבה של התאורה לנורות קסנון, אבל יש איתן כל כך הרבה בעיות שהמלצתנו החד משמעית היא: עזבו. סיבות לדוגמא? הן דורשות התקנה מורכבת ויקרה של רכיבי המערכת, הן מסכנות את כל מי שנוסע סביבכם בגלל התקנה מאוחרת של תאורה שמסנוורת מיסודה ברכב שלא מותאם לזה. אה, ויש עוד סיבה קטנטונת - זה לא חוקי בארץ ולא עובר טסט.
לד (LED) / הגמד המבריקכל העולם, אההה… טוב, רוב העולם מדבר על תאורת ה-LED הזאת - בבית, בפנסי הרחוב ובמכונית. מדברים דברים פחות טובים ויותר טובים. הפחות טובים - ה-LED עלול להתגלות כמשהו שעלול לפגוע בבריאות הציבור בגלל בהירות האור הכחול שמבלבלת בלילה את מנגנוני השינה שלנו. היותר טובים - בגלל שהטכנולוגיה הזאת מתגלה כיעילה במיוחד ומספקת המון אור מטיפ טיפונת חשמל.
איך זה עובד? בשביל זה צריך קורס חשמל, אבל בואו נאמר שרכיבים חשמליים שליליים מחפשים פרצות חיוביות, משאירים אצלן את החשמל וכל העסק הופך לאור. האימוץ של השיטה הזאת בתחום התאורה הראשית ברכב שייך לאודי, שהכניס את הפנסים הללו לשימוש כבר ב-2004.
החסרונות של ה-LEDים, מלבד ענייני האור הכחול, בכך שלמרות היעילות הרבה, מנגנון ה-LED כולו מייצר לא מעט חום וצריך לצנן אותו כדי שלא לפגוע בדיודות האור, גם כשהוא מסתובב ביום שרב ישראלי שגרתי ובתוך תא מנוע לוהט. נוסף על כך, זוהי תאורה יקרה יותר מההלוגן הנודע.
היתרונות מרחיקי לכת - עוצמת התאורה טובה וניתן להשיג אור טבעי יותר מתאורת הקסנון. נוסף על כך, היות שגופי התאורה קטנטנים, אפשר לייצר מערך תאורה גמיש מאוד לתכנון והגשה. באודי וגם במרצדס כבר משתמשים ביכולת הזאת ומתאימים גופי תאורת LED שמאירים את הדרך באופן גמיש ביותר בכך שהם מפעילים רק חלק נשלט ממערך הנורות לפי הצורך - למשל, להאיר בעוצמה רבה חלק ניכר מהאופק, ולנטרל את כל הנוריות שעלולות לסנוור את ההוא ממול.
טיפ לתאורת LED: פנסי הלד הקטנים שמותקנים מתחת לפנסי המכונית נקראים DRL, והם מיועדים לשפר את הנראות של הרכב בשעות היום. הם לא יכולים להחליף את פנסי החזית הרגילים היות והם לא מאירים למרחק, והם גם לא יכולים לענות על הדרישה להדליק את תאורת הרכב בשעות היום בחורף - מכיוון שיחד איתם לא נדלקים הפנסים מאחור.
אז מה הלאה? לייזר!בב.מ.וו (והאמת שגם באודי) לא מתכוונים להשאיר את הבמה לטכנולוגיה חדשה בקרב המתחרים ועל כן, במכונית הספורט הירוקה, i8, אפשר לפגוש במערך תאורה מסוג חדש: לייזר. ממש כמו הלייזר הזה שמסייע בחיתוך ברזל או איברים, או מקרין ישירות לחלל - אפשר להשתמש בו גם כדי להאיר את הכביש.
הבעיה היא שקרן הלייזר דקיקה עד מאוד ולא יספיק לנו להאיר רק את האף של הנהג שבא מולנו. על כן הטכנולוגיה עובדת כך: מספר קרני לייזר מוקרנות אל מערך של מראות לכיוון זכוכית שבתוכה כלוא גז. הגז הזה מתמוגג מחמימות הלייזר ומסב את הקרניים הדקיקות לבוהק חזק מאוד. הבוהק הזה מזכיר אור יום טבעי ונהנה מיתרונות מובהקים על פני גופי התאורה האחרים. אבל יש חסרונות.
החסרון הכי משמעותי הוא המחיר. בשלב הזה של פיתוח הטכנולוגיה מערכת תאורת לייזר יקרה עד מאוד. בואו נאמר שאם נבחר להתקין אותה על הקיה פיקנטו שלנו, היא כמעט תכפיל את העלות… כרגע - זו מערכת לעשירים בלבד. מעבר לזה, המערכת דורשת לא רק את תותחי הלייזר הקטנים, אלא את מערך המראות וזכוכית הגז. ואם תקרה תקלה וקרני הלייזר רבות העוצמה יופנו אל הקהל שממול, הן יכולות כבר להפוך למסוכנות ממש.
היתרונות - קודם כל - בתאורה, כמובן. הטמפרטורה של האור מוצלחת מאוד, האור בהיר בכמה דרגות יותר מכל הטכנולוגיות שהוצגו עד כה והיא גם מסוגלת להאיר למרחקים שמזכירים את המרחק האפקטיבי של מכמונות הלייזר של המשטרה. נוסף על כך, בדומה ל-LEDים, אפשר להתאים אותן לעיצוב ולגוף הרכב בקלות יחסית.
טיפ לתאורת לייזר: רוצים את עוצמת התאורה של הלייזר? תשקיעו קודם בחוכמה במניות רבות עוצמה, עקבו אחרי שערי המניות ואם שילשתם את כספכם, אתם יכולים להתחיל לבחון את האופציה. או שתחכו כמה שנים, כמו כל טכנולוגיה חדשה - גם זו תוזל בוודאי.
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות