תעשיית הרכב העולמית החלה את דרכה לפני קרוב ל-140 שנה במרכזי הטכנולוגיה העולמיים של אותן שנים - מערב אירופה וארה"ב. מאז עברו פסי הייצור של השחקניות המרכזיות בתעשיה אל המדינות שבהן יש כוח עבודה זול יותר, אבל הפיתוח נשאר במדינות המערביות, לצד יפן ודרום קוריאה שהצטרפו בשלב מאוחר יותר.
אבל המעבר לרכב האוטונומי, תהליך שמלווה את תעשיית הרכב בשנים האחרונות וימשך אל תוך העשורים הבאים, מסיט את מרכז הכובד של התעשיה. מהנדסי הרכב הם כבר לא קובעי הטון העיקריים, ואת מקומם תפסו אנשי המחשוב, מערכות המידע, התקשורת והסייבר. כך הפכה ישראל ליעד מרכזי שאליו נוהרים יצרני הרכב, בחיפוש אחר הטכנולוגיה הבאה.
צפייה בתוכן לא רק סוסיתא - העתיד של עולם התחבורה נמצא בישראל
כדי לדון בסוגיות המרתקות של העולם החדש הזה, כינסנו כמה מבכירי התעשיה המקומית: אורן כלפון, סמנכ"ל חטיבת טכנולוגיות וחדשנות בנתיבי איילון; אסתי פשין, מנהלת מפעל הסייבר של התעשייה האווירית; אבי בקל, מנכ"ל ושותף מייסד ב-TriEye, ועופר סוחמי, מנכ"ל ג'אנגו.
יחד עסקנו במאפיינים היחודיים של ישראל כחלק מתעשיית הרכב העולמית, במגבלות הרגולציה, בביורוקרטיה המקומית, בסיכונים שטומן בחובו עולם התחבורה החכמה וגם בטכנולוגיות שיהפכו את כבישי ישראל לצפופים פחות ובטוחים יותר בשנים הבאות.
"בנינו שלושה אתרי ניסוי מגוונים שמשמשים כ'בטא-סייט' לאותן חברות הזנק וסטארט-אפים", מציין אורן כלפון מנתיבי איילון, "וכך יצרנו פלטפורמות לשיתופי פעולה עם חברות רב-לאומיות שמעוניינות לחקור, להתנסות ולקבל גישה לנכסים לאומיים ולדאטה העצום שאנחנו מרכזים אצלנו".
"מדינת ישראל היתה מאוד חדשנית בחשיבה שלה על עולם הסייבר לתחבורה חכמה", הוסיפה אסתי פשין מהתעשיה האווירית, "ופעלה להקים מרכז סייבר לתחבורה חכמה בבאר שבע. המטרה שלו היא לאפיין איומי סייבר, לבדוק מערכות לפני שהן עולות על הכביש ולשמש מוקד ידע לאומי לתחום הסייבר לתחבורה החכמה. אני גאה לומר שזה המרכז הראשון מסוגו בעולם ולא מעט מדינות מסתכלות עלינו ולומדות".