דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

רולס רויס קולינאן (נהיגה ראשונה) - שיא הפאר, ראש הדיונה

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: רולס רויס קולינאן
  • מתחרים: בנטלי בנטיאגה, ריינג' רובר LWB
  • מתי אצלנו: לא בקרוב
  • מחיר משוער: 5.5 מיליון שקל
רולס רויס קולינאן
  • בעד: המוטוריקה של העושר
  • נגד: המחיר בהתאם

במשך שנים רולס רויס נחשבה לעילית שבתעשיית הרכב. סמל למצוינות טכנולוגית ארוכה. קידמה לעומת זאת, מעולם לא הייתה חלק מה-DNA שלה. ככה זה עם מרבית מותגי העל הפונים לאנשי הכסף הישן. לרולס רויס לא בער ליישר קו עם שאר התעשייה ולהתחיל לייצר רכבי פנאי, למרות שב.מ.וו, בעלת הבית שלה בשני העשורים האחרונים, נחשבת לחלוצה בכמעט כל קטגוריות הפנאי יוקרה, עם הצלחה אדירה בכל אחת מהן. רק לאחר שבנטלי - שהייתה במאה שעברה התאומה של רולס רויס - הציגה את הבנטאיגה ב-2015, וכצפוי הגדילה מיד באופן דרמטי את היקף המכירות, גם ברולס רויס הבינו שהם חייבים רכב פנאי ונכנסו לאירוע.

שהסמל לא ייפגע

הוא נקרא על שם המקום שבו התגלה  ב-1905 היהלום הגולמי הגדול בהיסטוריה, בקולינאן, פרטוריה שבדרום אפריקה, שנה אחת לפני הקמת רולס רויס. מאותו יהלום גולמי יוצרו תשע יחידות, שחלקן נמצאות באוסף של בית המלוכה הבריטי. היחידה הגדולה ביותר, "הכוכב הגדול של אפריקה", ניצבת בחלקו העליון של שרביט אדוארד הקדוש, המסמל את הסמכות הארצית של העומד בראש בית המלוכה הבריטי. כרגע הוא שייך לצ'ארלס.

רולס רויס קולינאן

למרות תצורת הפנאי ההמונית, אי אפשר לטעות בייחוס המשפחתי. עם חרטום מוכר ועצום, עם סמל ה-Spirit of Ecstasy בקצה מכסה המנוע הענק שמצטנף פנימה באופן חשמלי בזמן חניה, כנגד ונדליסטים. וגם עם חישוקי ענק ("22) וצמד האותיות RR במרכז שלא מסתובבות בזמן הנסיעה. על צבע התכלת האנמי משהו של רכב המבחן אפשר היה לוותר לטובת כחול מלכותי או שחור דיסקרטי, אבל גם איתו הקולינאן מושך ים תשומת לב גם באזורים היותר יוקרתיים בדובאי.

אפשר להשקיע יותר

בשונה מהפאנטום המיועדת בעיקר ללקוחות עם נהג צמוד, אחוז גבוה מבעלי הקולינאן צפויים לנהוג בו. לפחות ככה מסבירים ברולס. וכאן נכונה להם אכזבה קלה, שכן סביבת הנהג נראית ומרגישה מיושנת עם לוח מחוונים דיגיטלי - אבל בתצוגת מחוונים קלאסית (עם מד הכוח המוכר של היצרנית במקום מד סל"ד). אפילו המסך בקונסולה המרכזית הוא מהדור הקודם של ה-iDrive לבית ב.מ.וו שחייב עדכון דחוף. בתמורה לכסף שדורשים עבורו, אפשר היה להשקיע יותר. הרבה יותר. התפעול לעומת זאת פשוט וקל וגם ייחודי, כמו מתגי בקרת האקלים הגדולים עם כיתוב מצב עוצמת המאוורר במקום מספרים, ידיות לפתיחת וסגירת פתחי האוורור ומתגי אורות קלאסיים.

רולס רויס קולינאן

חשבתם עד היום שספינת הדגל של מרצדס היא מופת לתכנון ועיצוב ובית לחומרים איכותיים? ובכן, ברולס רויס הלכו פה צעד או שניים קדימה ויש דוגמאות בשפע. למשל שטיחי רצפה מצמר כה משובח, שכמעט לא נעים להניח עליו נעליים שלא צוחצחו והוברקו לפני כן. או גימורי מתכת אמיתיים ומטרים רבועים של משטחי עור משובח במיוחד. כמה משובח? הוא מגיע מבקר שגדל בתנאי אקלים, לחות ותזונה אופטימליים, ולאחר מכן עובר תהליך עיבוד קפדני שכולל בדיקת עמידות ייחודית. מקור של 10 מעלות לחימום מהיר ל-100 מעלות, ככה במשך עשרה ימים ברציפות. אחרי הפינוק הזה, מצפים לו סיבובים של בין 8 ל-16 שעות במין תוף כביסה. ואחר כך טוענים שהגיבוש ל-SAS הוא תהליך העמידות הקשה בעולם.

לספור כוכבים בתקרה

וזה היה רק העור. הצביעה אפשרית בכל גוון, כולל ורוד עם נקודות שחורות. ואגב מראה, דווקא גימורי הקרבון הספורטיביים של רכב המבחן נראים פחות מתאימים  עבורו לעומת עץ קלאסי. ומה דעתכם על תאורת כוכבים בתקרה המורכבת מ-1,340 גופי תאורה זעירים המספקים אפקט מרהיב בנסיעה לילית? יש מצב ששווה לוותר על חלון שמש קונבנציונאלי בשבילה. במושב הנהג - הנוח במידה בלתי נתפסת - אפשר לשבת במשך שעות מבלי להתעייף. מקומו הגבוה מציב את המבט על הסמל שבקצה המנוע כדי שתזכור עד כמה אתה עשיר.

רולס רויס קולינאן

הדלתות נפתחות באופן חשמלי, כדי שחלילה לא תאמצו את השרירים, והאחוריות מזמינות להיכנס עם פתיחה הפוכה וסופר מרשימה, כולל המטרייה המפורסמת שמוצבת בהן. הממדים גדולים משמעותית מריינג' רובר (+29 ס"מ לאורך, +30 ס"מ לבסיס הגלגלים), והודות להם מרחב המחיה הנדיב יאפשר להסיע גם ארבעה שחקני כדורסל ממש גבוהים. בגב המושבים הקדמיים יש צמד שולחנות נשלפים חשמלית עם מסכי "12 למערכת הבידור נוחות.

מאחור אפשר גם לשדרג לצמד כורסאות שביניהן קונסולה עם שני תאים. אחד לבקבוק סינגל מאלט (סתם, גם בורבון יכול להכנס לכאן, אבל לא בקלות) עם שתי כוסות תואמות, והשני הוא מקרר לשמפניה יוקרתית - ברור שיוקרתית - עם צמד גביעים ייעודיים. תא המטען נפתח בשני חלקים עם שליפה חשמלית של צמד כיסאות ושולחן לפיקניק ספונטני בחיק הטבע.

לעומת אלו, התאכזבנו לגלות שמערכות הבטיחות צנועות מהמקובל כיום. בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על סטייה מנתיב ושטח מת. וזהו.

רולס רויס קולינאן

600 כ"ס שמזיזים 2.7 טון

מאחורי הסבכה הענקית שוכן מנוע המיוצר במיוחד עבור רולס רויס - V12 כפול מגדשים בנפח המפורסם של 6.75 ליטר. ב-Black Badge, גרסת רכב המבחן הספורטיבית יותר, הוא מפיק 600 כ"ס, 29 כ"ס יותר מ"הרגילה" של פשוטי העם. אבל המספר הזה, וגם העובדה ש-2.7 הטון האלו מזנקים מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-5 שניות, חסרי משמעות. המספר היותר משמעותי הוא 91.8 קג"מ של מומנט ב-1,700 סל"ד בלבד. כן, זה רכב שיכול לגרור את המשפחתית שלכם בעלייה במהירות של 150 קמ"ש, ואז להאיץ.

זמינות הכוח והדרך שבה הוא מסופק מייצרים תחושת האצה חלקה יותר מכל מכונית אחרת שקיימת, ולא משנה אם מדובר בהזדחלות בפקקים במרכז דובאי או בטיפוס בכביש המפותל לג'אבל ייביר, כ-1,500 מטר מעל פני הים. זה בעיקר תענוג לשייט ב-120 קמ"ש על הכביש המהיר, להתבונן על מד הכוח ולדעת שאתה מנצל כרגע פחות מ-10%(!) ממה שהמנוע מציע. יש גם מתג LOW המוצב על בורר ההילוכים מימין להגה, המאפשר להעביר הילוכים באופן מהיר יותר (ב-25% במצב רגיל וב-50% במצערת מלאה). אבל עם כזה מומנט, זה מיותר.

רולס רויס קולינאן

המנוע המפלצתי הזה מחובר לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית המוכרת של ZF ולהנעה כפולה קבועה, לראשונה ביצרנית. אחורית בבסיסה, עם העברת כוח לפנים כשנדרש. העברות ההילוכים הן חלקות בואכה לא מורגשות, ולא משנה איך יתנהל זה שיושב מאחורי ההגה.

ולמרות שזה כנראה לא יעניין יותר מדי את הרוכש הפוטנציאלי צריכת הדלק הפתיעה לטובה עם 6.7 ק"מ לליטר בתום כ-450 ק"מ. רולס רויס תעבור בעתיד להנעה חשמלית חרישית, ואין ספק שלמנוע הזה עוד נתגעגע.

רולס רויס קולינאן

שטיח מעופף

כבסיס משמשת פלטפורמה ייחודית של היצרנית (המכונה Architecture of Luxury) המשותפת לפאנטום (VIII), עם המון אלומיניום שמעניק קשיחות גבוהה לצד משקל נמוך ובידוד אקוסטי טוב יותר מאשר פלדה. מתלי אוויר אדפטיביים בעלי קיבולת גדולה משמעותית מאלה שבפאנטום, עם מוטות מייצבים אקטיביים ועם מחשב ניהול הניזון גם מהמצלמה סורקת הדרך, ומתאים את פעולתם לשיבושים שמלפנים.

רולס רויס ביצעה בגרסה הזו כיול שאמור להיות דינמי יותר, ועדיין נוחות הנסיעה המושלמת מעלימה כל טלטול אפשרי. החל מטיפוס או ירידה ממדרכה ועד נסיעה במהירות גבוהה בשביל משובש וזרוע אבנים. דבר לא עובר לישבן המעודן של הנוסעים, למעט בורות של ממש. הרכב הזה הוא ממש שטיח מעופף. גם בידוד הרעשים החיצוניים הוא מהטובים ביותר, ואנחנו לא מדברים רק על אלו המגיעים מהדרך או מהרוח. וגם אם תעברו ליד אתר בנייה, ספק אם תהיו מודעים לכך.

רולס רויס קולינאן

מערכת היגוי אחורי אקטיבי מסייעת לכושר התמרון המרשים ביחס לגודל - במהירות נמוכה על ידי הפניה בזווית הפוכה לקדמיים, ומשפרת את היציבות הכיוונית על ידי הפניה במקביל להם במהירות גבוהה. גם היכולת הדינמית מפתיעה לרכב בגודל ובמשקל כזה, אבל הוא לא נהנה מכך יותר מדי.

רולס רויס מבטיחה שהקולינאן שומר על המצוינות הזו גם בשטח, למרות שספק אם מי מבעליו יעז לבחון אותו במדבריות המזרח התיכון או בבוץ של סקוטלנד. מתלי האוויר מאפשרים להגביה את המרכב ב-4 ס"מ, מתג Off-Road מתאים את מערכות ההנעה והאלקטרוניקה לתוואי דל אחיזה, ויש גם בקרת ירידה במורד. כל אלו יאפשרו לכם יכולת שטח מסוימת, ותוכלו גם להשתעשע בדיונות, הודות לצמיגים הרחבים ולאפשרות לניתוק מלא של בקרת היציבות.

רולס רויס קולינאן

הסטטוס נשמר

יומיים במחיצת הקולינאן הותירו אותנו עם רגשות מעורבים. הוא היה ונותר - גם כרכב פנאי - אות ומופת לייחוד, לסטייל ולתחושת יוקרה נטולת פשרות. לא עניין שכיח בימים שבהם תעשיית הרכב סובלת מירידה מתמדת באיכות החומרים ובאי-הקפדה על הפרטים הקטנים. לפחות בפן הזה הוא הרבה יותר מרשים ממתחרהו הישיר. ליד הרולס, בנטלי בנטאיגה, מרגיש קצת רגיל מדי ונטול ייחוד. אבל, וזה אבל גדול, לא ניתן להתעלם מהמערכות הטכנולוגיות הישנות שבו. החל במערכות הבטיחות ועד למערכת ההפעלה.

אבל הסיפור הוא הרושם שהוא עושה על אלו שיכולים לשלם עבורו, ובהם גם שני ישראלים שכבר רשמו צ'ק בסך של כ-5 מיליון שקל, אחרי מס. הפעולה הזו שווה למבצעיה הרבה יותר מכל עליונות מוטורית או קדמה טכנולוגית. הסטטוס. ואת זה מעניקה רולס רויס בכמויות אינסופיות לבעליה גם פה.

  • מנוע: V12, טווין-טורבו-בנזין, 6.75 ליטר
  • הספק: 600 כ"ס ב-5,000 סל"ד
  • מומנט: 91.8 קג"מ ב-1,700 סל"ד
  • תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית
  • הנעה: כפולה קבועה
  • אורך: 534.1 ס"מ
  • רוחב: 200 ס"מ
  • גובה: 183.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 329.5 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,785 ק"ג
  • נפח תא מטען: 526 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.9 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 6.1 ק"מ לליטר, 370 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר משוער: 5.5 מיליון שקל

למאמר זה התפרסמו 23 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה