האמת היא שטווח הנסיעה לא היה אמור להיות כזה ביג-דיל. הרי גם למכוניות עם מנועי בעירה פנימית יש טווח נסיעה מוגבל, מי יותר ומי פחות. אבל מה שהופך את טווח הנסיעה ברכב החשמלי לנושא בוער כל כך הוא עניין זמני הטעינה. אם ברכב שמונע בבנזין אנחנו יכולים "לחדש" את טווח הנסיעה בעצירה של 5 דקות בתחנת הדלק, ברכב חשמלי זה לא כל כך פשוט, שכן טעינת הסוללה נספרת לעיתים בשעות.
במקרה של ה-GE3, הסוללה נטענת במלואה בתוך 8 שעות, מה שאומר שבתוך שעה ניתן לטעון טווח נוסף של כ-40 קילומטרים.
על פי נתוני היצרן, לרכב יש טווח נסיעה של 309 קילומטרים, הודות לסוללה בקיבולת של 54.75 קילוואט-שעה. זהו אחד הנתונים הגבוהים ברכבים שאינם יוקרתיים. כמו ברכבים עם מנועי בנזין, גם כאן הטווח מושפע מסגנון הנסיעה: על מנת להגיע לטווח המובטח, יש להשיג צריכת חשמל של 177 וואט-שעה לק"מ, על פי המשוואה הפשוטה שאומרת שצריך לחלק את קיבולת הסוללה בצריכת החשמל על מנת לקבל את טווח הנסיעה.
אם אתם עוקבים אחרי הבלוג, אתם ודאי יודעים שבשלב זה - אחרי קרוב ל-2,500 קילומטרים - אנחנו עומדים על צריכת חשמל ממוצעת של 184 וואט-שעה לק"מ, מה שאומר שטווח הנסיעה שאנחנו משיגים בפועל, בממוצע, בתנאים האלו הוא 297.5 קילומטרים, כאשר נסיוננו מלמד שבמידת הצורך ניתן גם לראות הרבה מעבר לכך במד הטווח.
נסביר. השימושים שלנו כוללים נסיעה מרובה יחסית בכבישים מהירים, מה שמעלה את צריכת החשמל, אך גם נסיעות עירוניות ופרבריות. לא פעם הגענו בנסיעות מסוימות לצריכת חשמל טובה בהרבה. בניגוד למכוניות עם מנועי בעירה פנימית, במקרה של ה-GAC ניתן לשחזר בקלות יחסית את נתוני היצרן וגם לשפר אותם משמעותית. בעבר כבר בחנו את הרכב בנסיעה מתל אביב לכנרת ובחזרה, ואז הגענו לצריכת חשמל של 160 וואט-שעה לק"מ בקצב נהיגה קבוע ומתון - מה שאומר שהטווח בפועל היה יכול להגיע גם ל-340 קילומטרים.
אז מתל אביב לכנרת אפשר להגיע, את זה אנחנו כבר יודעים. אבל מה עוד אפשר לעשות עם רכב חשמלי שמסוגל לנסוע לטווח של קצת יותר מ-300 קילומטרים? מסתבר שלא מעט.
אם אתם גרים בחיפה ועובדים בתל אביב, תוכלו לנסוע עם הרכב לעבודה מדי יום ועוד להישאר עם יותר מ-100 קילומטרים בסוללה בסוף היום. אבל גם אם אתם גרים בנהריה ועובדים ברחובות - וזה מקרה קיצוני מאוד - עדיין תוכלו לנסוע לעבודה מדי יום עם ה-GE3.
אם התמזל מזלכם ואתם גרים בפתח תקווה, למשל, תוכלו בסוף השבוע לקחת את ה-GE3 ולטייל עם המשפחה בכמה שמורות טבע וגנים לאומיים שנמצאים במרחק מכובד מהבית: לנסוע לסחנה זה קלי קלות וגם לחוף אכזיב תגיעו בלי בעיה, ואם תרצו תוכלו גם להגיע בלי עצירה לטעינה לעין גדי ולחופי ים המלח, לגן לאומי ממשית שליד דימונה, לציפורי שבגליל או להרודיון שבגוש עציון. עצירה של רבע שעה לקפה ולטעינה תביא אתכם גם לשמורת המג'רסה היפהפיה שבצפון הכנרת או לשדה בוקר שבנגב.
להמחשת הטווח, בדקנו באמצעות מפות גוגל עוד כמה מסלולים אפשריים:
טווח הנסיעה של ה-GAC מאפשר גם לנסוע לאילת, עם עצירה של שעה בדרך לטובת הטעינה, שכן המרחק מפתח תקווה לאילת עומד על 347 קילומטרים. כשנגיע לאילת נצטרך להשאיר את הרכב לטעינת לילה על מנת לחזור צפונה עם סוללה מלאה. חיבור הטעינה המהירה של הרכב עדיין לא נתמך בישראל, כך שלא ניתן לקצר תהליכים במקרה הזה (אגב, גם ברכבים חשמליים אחרים לא מומלץ לבצע טעינת DC מהירה באופן קבוע, שכן זו גורמת בלאי מואץ לסוללה).
אם נרצה לנסוע לחופשה של מספר ימים בצפון עם נסיעות וטיולים במהלך הימים הללו, נצטרך להתאכסן במקום לינה לא מרוחק מדי מעמדת טעינה, על מנת לטעון אותו במהלך הלילה. ישנם כבר כמה וכמה כאלו ועם הזמן מתווספים עוד.
אבל גם בהינתן המגבלות האלו, אחרי חודש וקצת של חיים משותפים עם ה-GAC GE3 אנחנו יכולים לומר ש"חרדת הטווח" כבר נעלמה אצלנו מזמן. למדנו לסמוך על טווח הנסיעה המוצהר של הרכב, הצלחנו גם לשפר אותו בנהיגה מתוכננת וגילינו שהוא מתאים כמעט לכל שימוש שאנחנו צריכים - גם בשגרה וגם בשעות הפנאי.
עוד על החיים עם רכב חשמלי תוכלו לקרוא ב-Live Blog, שם אנחנו עוסקים בכל נושא אפשרי - החל מהשימושיות והמרווח, דרך האבזור והביצועים ועד לסוללה ולטעינה.
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות