בתחילת החודש שעבר, אחרי ציפייה ארוכה, הושקה אצלנו טסלה האמריקאית - וצברה בתוך יממה מאות רבות של הזמנות. בימים האחרונים היא התנסתה במשבר המקומי הראשון שלה, כשהודיעה לחלק מהמזמינים על דחיית אספקת הרכב שלהם ממארס ליוני. בתוך חודש אחד הפכה המכונית החשמלית מכזאת שלא רק חובבי טכנולוגיה וסביבה מדברים עליה, לעוד מתמודדת בשוק, עם כל תופעות הלוואי של החיים האמיתיים.
זה לא שלא מכרו כאן רכבים חשמליים לפני כן: בטר פלייס מכרה כ-1,200 מכוניות לפני עשר שנים ופשטה רגל. ב-2020 נמכרו בישראל 1,500חשמליות, עם צפי לגידול של 500-300אחוזים השנה. אנחנו מדברים רק על מכוניות שהן 100%חשמליות, לא כולל 4,500מכוניות מחושמלות שנמכרו אצלנו בשנה שעברה - היברידיות נטענות שמסוגלות לנסוע ל-50-40 ק"מ בכוח החשמל.
וישראל עוד בפיגור לעומת שאר העולם. אצלנו תפסו החשמליות נתח שוק של 0.7%, כשבסין ובאירופה הוא עמד על כ-%.10 החלטות רגולטוריות בסין ובאירופה, ומדיניות שעליה הכריז הנשיא ביידן בארה"ב, מבהירות שאת השינוי הזה כבר אי-אפשר יהיה לעצור. ב-2030 כבר לא נראה מכוניות דיזל או בנזין נמכרות באירופה למשל, רק היברידיות או חשמליות, כשהאחרונות צפויות לחלוש על כ-%50 מהמכירות.
בשבוע של אסון אקולוגי חסר תקדים, מתבקש לשאול: האם הגיע הזמן לעבור למכונית חשמלית? הנה כמה סוגיות שאתם צריכים לברר עם עצמכם לפני שאתם מוציאים את המעבר לפועל.
האם יש לכם חניה פרטית?
אם אין לכם חניה קבועה שבה אתם יכולים לטעון בלילה את הרכב, אין לכם סיבה לרכוש כרגע רכב חשמלי. זו יכולה להיות חניה בבית פרטי או בבית משותף, אבל החיים עם רכב כזה מתבססים על טעינת לילה ארוכה שתמלא את הסוללה למחר. רק עיריות בודדות החלו להקים עמדות הטענה ציבוריות ברחוב, וייקחו שנים אם בכלל עד שהן יהיו זמינות בכל רחוב ובקרבת כל בית.
לפי ההערכות, רק ל-%30 מהישראלים יש חניה כזאת. מי שמגיע מדי יום למקום העבודה יכול אולי להסתדר עם עמדת טעינה שממוקמת שם אם היא זמינה לו בקביעות, אבל זה יהיה פחות נגיש ונוח.
איך טוענים רכב חשמלי?
יש שני סוגי טעינה: איטית (AC) ומהירה (.(DC טעינה איטית יכולה להתבצע משקע ביתי (חוקי כיום, אך מסוכן בגלל חשש לחימום יתר ושריפה – ומוגבל רשמית לשעתיים), תעשייתי (שקע מיוחד כמו למזגנים, המורכב בבית ועמיד יותר לשימוש ממושך), או מעמדת טעינה מסודרת, שעולה אלפי שקלים, אך מאיצה דרמטית את קצב הטעינה: מכ-24 שעות רצופות שיידרשו כדי למלא סוללה של חשמלית ממוצעת בטעינה משקע ביתי, ועד כ-8-6 שעות עם עמדת טעינה. עמדה כזו אפשר לרכוש בחברות הטעינה, והיא בדרך כלל מסופקת עם רכב חשמלי חדש.
טעינה מהירה מתבצעת בהספקים גדולים הרבה יותר, 50עד 175קילוואט בדרך כלל, מה שדורש קווי חשמל מיוחדים. אפשר למצוא עמדות טעינה כאלה בתחנות דלק ובמרכזי קניות, והן מיועדות למי שיוצא לנסיעות ארוכות, ונמצא הרחק מהבית. טעינה כזאת יוצרת חום רב בסוללה וגורמת לבלאי מואץ, ולכן יצרני הרכב ממליצים שסך הטעינות המהירות לא יהיה יותר מ-%10 מהטעינות שלכם. טעינה מהירה גם יקרה משמעותית.
יש מספיק עמדות טעינה כדי לא להיתקע בדרך?
כיום יש בישראל כ-40 עמדות טעינה מהירה, ממטולה ועד אילת. אבל הפריסה שלהן דלה מדי, ונסיעות ארוכות עדיין דורשות תכנון מוקדם. אין עדיין עמדות מהירות בגולן למשל, וגם הפריסה שלהן בנגב לא מספיקה.
יש עמדות שיאפשרו לכם להגיע לאילת או לחרמון בבטחה, אך מעט מדי: בימי שיא של טיולים אתם עלולים לחכות בתור לעמדה פנויה. לכל חברת טעינה יש אפליקציה משלה שמראה היכן נמצאות העמדות, והאם הן זמינות, ודרכה אפשר גם לשלם על הטעינה. אפליקציה לאומית שתכיל את כל העמדות תושק רק בחודשים הקרובים בידי סלופארק, שזכתה במכרז משרד האנרגיה.
כמה יעלה לי להחליף סוללה?
הסוללה היא הרכיב היקר ביותר ברכב חשמלי. החלפה שלה עולה בין 40אלף שקל ברכב עממי ל-150 אלף שקל בחשמליות היוקרתיות. אבל זו תהיה בעיה עתידית: החשמליות נמכרות כמעט תמיד עם אחריות ל8- שנים או ל-160 אלף ק"מ. היצרנים מבטיחים להחליף את הסוללה במקרה של כשל, או חשוב יותר, במקרה של דעיכה (הירידה האיטית המוכרת בשימוש בסוללות), לרמה של 70%מהקיבולת.
גם אחרי תום האחריות לא כל תקלה מחייבת החלפה מלאה: ברוב המקרים אפשר יהיה לחליף בכל פעם את תא הסוללה שנפגם, בעלות של כמה אלפי שקלים.
כמה כסף אפשר לחסוך במעבר לרכב חשמלי?
השימוש ברכב חשמלי זול משמעותית מאשר ברכב בנזין או דיזל. בטסלה למשל אין בכלל טיפול שנתי, בחשמליות אחרות הטיפול כולל רק בקרה והחלפת נוזלי קירור בעלות של מאות שקלים בודדים לשנה. בגלל שהרכב משתמש בטעינה רגנרטיבית כדי לייצר עוד קצת חשמל בכל בלימה, וכך להאט את הרכב כמעט ללא שימוש בבלמים, גם אלה יוחלפו רק אחת לשלוש־ארבע שנים.
החיסכון העיקרי הוא במחיר הדלק: עלות החשמל היא 25־20אחוז מעלות בנזין או סולר לאותו מרחק, כל עוד המדינה לא מטילה מס על השימוש בחשמליות, כפי שהיא מטילה מס כבד (קרוב ל-70%) על כל ליטר דלק מאובנים. חשוב גם להקפיד על טעינה ביתית כדי ליהנות מהתעריף הביתי של 50 אגורות לקוט"ש, לעומת שקל עד שניים בשימוש ברשתות הטעינה שמחוץ לבית. גובה החיסכון תלוי בכמות הנסיעה שלכם, אבל מדובר ב־500 עד 1,000 שקל לחודש בממוצע. מי שמקבל רכב חשמלי ממעסיק זכאי להנחה של 1,000 שקל בשווי שימוש.
האם שימוש בחשמל בכלל מזהם פחות את הסביבה?
כן. אין פליטת זיהום מהאגזוז לסביבה הביתית והעירונית שלנו. ייצור החשמל התעשייתי, אפילו בארץ שבה פחם עדיין מהווה 25%ממקור האנרגיה, ושדות סולריים וטורבינות רוח מהווים רק ,10%מזהם פחות ממנועי שריפה פנימית מודרניים. הפער ילך ויגדל ככל שיופסק השימוש בפחם (מתוכנן ל־2025) ויגבר השימוש באנרגיות מתחדשות (תכנון ל־%30 ב־.(2030
הסוגיות המרכזיות הן הטיפול בסוללות הרכב, האם יישמרו התקנות המחייבות מחזור שלהן, והאם יימצא להן (כמו שמבטיחים יצרני הרכב) שימוש עתידי לאגירת חשמל בצבירי סוללות שיותקנו ליד שדות סולריים וטורבינות רוח, כדי לאפשר להן לספק בלילה חשמל שנאגר ביום.
מה מצב השוק בישראל?
בישראל נמכרים כיום 18 דגמי מכוניות חשמליות בידי 15 יצרנים, מהג'יפון החשמלי של MG ב־129 אלף שקל ועד פורשה טייקאן טורבו ב־1.6 מיליון שקל. עד סוף השנה יצטרפו עוד לפחות חמישה יצרנים ושבעה דגמים חדשים.
אם אתם מחזיקים רכב אחד בבית ועומדים לרכוש אחד חדש, צריך עדיין לשקול בזהירות אם כבר הגיע הזמן לעבור לחשמל, אבל כרכב שני כדאי מאוד לעשות את זה. כדאי לזכור שרוב החשמליות כבר מוצעות גם כמשומשות, כולל גל מכירות של נהגים חשמליים ותיקים שמוכרים אותן כדי לממש את החלום ולנהוג בטסלה. שווה לשקול גם את הערוץ הזה.
הצילומים בכתבה: רונן טופלברג, אסף בר-שי, נועם ריין, יצרניות הרכב
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות