בתקופה האחרונה אנחנו מבצעים ניסוי ארוך טווח, בתנאי אמת, של החיים עם רכב חשמלי. בתקופה הזו משמשת אותנו ג'ילי גיאומטרי C, אחת החשמליות הפופולאריות בישראל, ובאמצעותה אנו בודקים כיצד ערוכה ישראל אל השלב הבא של עולם התחבורה. זהו תהליך שימשך חודשים ארוכים, במהלכם ננהג עשרות אלפי קילומטרים ונפגוש ביומיום את האתגרים איתם מתמודדים בעלי הרכבים החשמליים.
עמדות הטעינה הציבוריות הן אחד המפתחות המרכזיים במעבר להנעות חשמליות. זאת מכיוון שרבים מהנהגים לא יכולים להתקין עמדת טעינה ביתית, ומכיוון שרבים מהדגמים החשמליים דורשים עצירה לטעינה נוספת במהלך נסיעות ארוכות. בישראל פרוסות כיום למעלה מ-1,400 עמדות כאלו.
אחד מאותם אתגרים, אם לא המורכב מכולם, הוא נושא עמדות הטעינה הציבוריות. אלה הנחשבות לאחד החסמים העיקריים למעבר מרכב בנזין מזהם לחשמלי נקי-פליטה. רבים מהנהגים לא יכולים עדיין להתקין עמדת טעינה ביתית, רבים מהדגמים החשמליים דורשים עצירה לטעינה נוספת במהלך נסיעות ארוכות.
בישראל פרוסות כיום למעלה מ-1,400 עמדות כאלו, מספר שזינק באופן חד בשנים האחרונות, אך עדיין נמוך באופן מופגן מהצורך לאור הזינוק הגדול לא פחות במכירת רכב חשמלי, התופס כיום נתח שוק של קרוב ל-20% במכירת רכב חדש.
כדי לאתר את אותן תחנות נחוצות, 'משאבות הדלק' המודרניות, מציעה רשת האינטרנט חמש אפליקציות עיקריות לעזרה. לא כולן באותה רמה, לא כולן מספקות את המידע אותו הן מבטיחות להציע. הנה הממצאים לאחר מסע ארוך לאורכה ורוחבה של המדינה.
הממשלתית: CelloCharge
יתרונות: מציגה זמינות עמדות בזמן אמת
חסרונות: מתעלמת (במכוון?) מחברות טעינה חשובות, עם נתונים שגויים בכמעט כל פרמטר
ציון: 4
לפני קרוב לשנתיים זכתה חברת "סלופארק", כיום Cello, במכרז של משרד האנרגיה להקמת אפליקציה לאומית לעמדות טעינה. האפליקציה הושקה באיחור, באופן חלקי, ורק לפני קרוב לשנה החלה לפעול עם יתרון אחד מרכזי על פני מתחרותיה: היא מחוברת למאגרי המידע של חברות הטעינה וכך מציגה את זמינות העמדות בזמן אמת.
עם זאת, היא מסתפקת בעמדות של ארבע חברות בלבד (ג'ינרג'י, אפקון, סונול EVI ו-EV EDGE) ומתעלמת מעמדות רבות אחרות, למשל של טסלה, פז או זוקו. בנוסף, נתוני הזמינות לא תמיד מסייעים, שכן בעמדה המסוגלת לספק חיבור בתקן CCS הנפוץ או בתקן צ'אדמו (שמתאים לרכבים מעטים, בהם ניסאן ליף), אך לא במקביל, האפליקציה מציגה את חיבור ה-CCS כפנוי כאשר מחוברת מכונית לכבל השני.
זה לא הכל. נתוני מהירות הטעינה כמעט תמיד שגויים, כולל הצגה שכיחה של נתונים דמיוניים ומנותקים מהמציאות - למשל קצב טעינה של 73 קילוואט בעמדת ה-AC האיטית שבתחנת סונול בהרצליה, קצב של 126 קילוואט בחיבור הצ'אדמו בעמדה של אפקון בקיבוץ יקום או קצב של 345 קילוואט(!) בעמדות של אפקון על כביש 6 ובכביש הערבה. במקרים רבים היא לא מציגה את מחירי הטעינה או מציגה מחירים שגויים.
הותיקה: Waze
יתרונות: הצגת העמדות על גבי מפת הניווט הפופולרית
חסרונות: אין אפשרויות סינון, אין תצוגת מחירים, המידע חסר ולא מדויק
ציון: 5
אפליקציית הניווט האהובה על הישראלים הוסיפה רק לאחרונה את מפת עמדות הטעינה. כמו בתצוגת תחנות הדלק המוכרת, גם כאן אפשר לחפש את עמדות הטעינה לאחר בדיקת המסלול, ולבדוק את משך הסטייה הנדרש מהמסלול לטובת ההגעה לעמדה.
אלא שלא ניתן לסנן ולהפריד בין עמדות איטיות, שלא ממש רלוונטיות לטעינה במהלך נסיעה, לבין עמדות מהירות. קצב הטעינה מוצג אמנם, אך פגשנו יותר מפעם אחת במידע שגוי. בנוסף, תצוגת המחירים חסרה ואת חלק מהעמדות היא פשוט לא מכירה. בולט גם המחסור בחוות דעת, במיוחד לאור היעילות רבת השנים של ווייז באיסוף מידע ממשתמשים.
השיתופית: Grivo
יתרונות: קלה לשימוש, אפשרויות סינון מרובות, אפשרות לשיתוף עמדות ביתיות
חסרונות: רמת דיוק נמוכה במחירים ובהספקי הטעינה
ציון: 7
האפליקציה החברתית-ישראלית נוחה מאוד לשימוש, על אף שאנחנו מעדיפים את תצוגת הצבעים של פלאגשייר (ירוק לטעינה איטית, כתום למהירה) על פני הסימונים של גריבו (עיגול לעמדות מהירות, משולש לאולטרא-מהירות, סימון ריק לעמדות רגילות).
ניתן לבצע סינון על פי סוג העמדה, זהות המפעילה או סוג החיבור. הפיצ'ר הייחודי של גריבו - היא מאפשרת למשתמשים לשתף את העמדה הביתית שלהם ולמעשה "לסבלט" אותה בזמן שהיא לא בשימוש. אלא שהמחירים שמבקשים המשתמשים יקרים, התפעול מסורבל - שכן לא כל העמדות מאפשרות פתיחה מרחוק - והביקוש לשירות נמוך בשלב זה.
כמו פלאגשייר, גם גריבו מציגה תמונות של העמדות וחוות דעת של משתמשים, אם כי בכמות נמוכה יותר. הנתונים על קצבי הטעינה והמחירים התגלו פעמים רבות כשגויים.
המתוחכמת: ABRP
יתרונות: יכולת לחישוב מסלול הנסיעה כולל עצירות טעינה, בהתחשב בנתוני הרכב
חסרונות: התפעול לא נוח, אין תצוגת מחירים, אין דירוגי משתמשים, הנתונים אינם מדויקים
ציון: 7
מרבית המשתמשים כנראה לא מכירים את האפליקציה הבינלאומית הזו, שמציעה יכולת אחת ייחודית: תכנון מסלול חכם. הנהג נדרש להזין את פרטי הרכב שברשותו, כולל מצב הטעינה הנוכחי, ולאחר מכן להזין את יעד הנסיעה. האפליקציה תחשב את המסלול תוך התחשבות בטווח הריאלי של הרכב, ותציע עצירות בעמדות טעינה לאורך המסלול על פי הנדרש.
לדוגמה, חישבנו נסיעה עם הג'ילי שברשותנו מפתח תקווה לאתר החרמון ובחזרה, עם 90% סוללה בעת היציאה לדרך. ABRP המליצה על עצירה לטעינה של 22 דקות במג'דל שמס בדרך הלוך, שתמלא את הסוללה מ-29% שאיתם נגיע ל-66%. כך, לטענתה, נגיע הביתה עם כמות חשמל סבירה של 15%.
ניתן גם לבקש ממנה שעצירת הטעינה תתקיים בסמוך למסעדה, מרכז קניות או בית מלון, ואפילו לבחור את סוג האוכל המועדף עלינו. החיבה שלנו להמבורגרים הובילה למסלול עדכני עם עצירת טעינה בצומת גומא.
אבל יש גם לא מעט חסרונות לאפליקציה הזו: התרגום לעברית קלוקל, אין תצוגה של מחירי הטעינה וגם לא דירוגי משתמשים. לא פעם נתקלנו גם בנתונים שאינם מדויקים, בכל הנוגע לקצב הטעינה של כל עמדה.
הבינלאומית: PlugShare
יתרונות: קלה לשימוש, מרבית הנתונים מדויקים ומפורטים, מציגה חוות דעת משתמשים
חסרונות: אפשרויות סינון מוגבלות, לא מציגה זמינות-טעינה, מחירים לא תמיד עדכניים
ציון: 8
האפליקציה הגלובאלית מבוססת על דיווחי משתמשים, כאשר סביר להניח שגם חברות הטעינה עצמן דואגות לעדכן בה את המידע. היא דוברת עברית, קלה מאוד לשימוש ומאפשרת סינון לפי סוג החיבור, אך לא לפי קצב הטעינה או זהות המפעילה.
מבין האפליקציות שנבדקו, פלאג-שייר היתה המדויקת ביותר בכל הנוגע למיקומי העמדות ולקצב הטעינה, ובחלק מהמקרים הציגה גם הסברים מפורטים על חלוקת ההספק במקרה של עמדות כפולות (כאלה המאפשרות חיבור לשני רכבים במקביל).
דיווחי המשתמשים והצילומים הרבים הנלווים מקלים על איתור עמדות שנמצאות בתוך חניונים גדולים. אך פעמים רבות מדי נתקלנו במחירים לא עדכניים. כמו מרבית האפליקציות האחרות שנבדקו, היא לא מספקת מידע בזמן אמת על זמינות המטענים.
סיכום
אם תבקשו לרגע הצצה בסמארטפון של מי שכבר מחזיק ברכב חשמלי, תמצאו כנראה תיקיה עמוסת אפליקציות המשמשות כולן לטעינת הרכב. זאת מכיוון שאף אחת מאפליקציות המיפוי שנבחנו כאן לא מאפשרת לשלם על הטעינה, כך שבכל מקרה הנהגים נדרשים להתקין אפליקציות רבות של חברות הטעינה השונות. בכל אחת מהן, כמובן, נדרשת הרשמה וגם הזנה של פרטי האשראי.
אפליקציות המיפוי מעניקות סיוע בתכנון המסלול ובמציאת העמדה המתאימה, אך זה לא מספיק. ולא רק בגלל היעדר היכולת לתשלום, אלא גם בגלל רמת הדיוק הנמוכה של מרביתן. האפליקציה של משרד האנרגיה למשל, שמומנה מכספי המיסים של כולנו, מסיימת במקום האחרון בשל ההתעלמות הלא מובנת מספקי טעינה רבים, ובשל הנתונים השגויים שמצאנו בה פעם אחר פעם. גם ווייז איננה יעילה בשל היכולות המוגבלות לסינון המידע והצגת הנתונים הרלוונטיים.
ABRP עשויה להתגלות כשימושית במקרים מסוימים, בהם נדרש תכנון מורכב של מסלול הנסיעה תוך מציאת עמדות בדרך. גריבו הישראלית עושה עבודה לא רעה ותסייע לכם למצוא עמדות ביתיות שלא קיימות אצל האחרים - פתרון יעיל למקרי קצה בלבד, שכן הטעינה המזדמנת הזו איטית ויקרה במיוחד.
ההמלצה שלנו? חפשו עמדה מתאימה באמצעות PlugShare, שהתגלתה כנוחה לשימוש, עשירה במידע ומדויקת ממתחרותיה, גם אם לא באופן מושלם. לאחר מכן בדקו את זמינות העמדה והמחירים באפליקציה היעודית של חברת הטעינה, באמצעותה תוכלו גם להתחבר ולשלם על הטעינה.
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות