על נטע (Neta), יצרנית רכב חשמלי מסין, כנראה לא שמעתם עדיין. אבל זה צפוי להשתנות ממש בקרוב. הסיבות לאנונימיות הן שכמו יצרניות סיניות אחרות שנחתו כאן בשנים האחרונות, גם היא שיווקה עד כה מכוניות בעיקר ברפובליקה העממית, ורק מעטים בתקשורת המערבית נחשפו לדגמיה.
היא הוקמה ב-2014 כחברה בבעלות פרטית, בשונה ממרבית היצרניות הסיניות הנמצאות בשליטת המדינה. דגם ראשון שלה הגיע לכביש רק ארבע שנים לאחר מכן. ומאז קצב ההתפתחות פנומנלי. אם ב-2018 היא ייצרה קצת יותר מאלף מכוניות, חמש שנים לאחר מכן היא הגיעה ל-152 אלף.
לשם השוואה, טסלה חצתה את רף הייצור השנתי של 100 אלף יחידות ב-2017, כמעט עשור וחצי לאחר שנוסדה. למיליון יחידות בשנה היא הגיעה רק אשתקד, כשני עשורים מאז הקמתה. נטע מתכננת להגיע לשם ב-2025 – מחצית מהזמן שלקח לטסלה, וגם כמות דומה לזו שסובארו או מאזדה מייצרות. אם תצליח בכך, תהיה זו עדות נוספות ליכולת יוצאת הדופן של פיתוח וייצור מכוניות בסין.
ישראל תהיה המדינה המערבית הראשונה מחוץ לסין שבה נטע תשווק מכוניות, על ידי קבוצת בליליוס שמשווקת כאן את המותג הסיני איווייס. עבור נטע זהו סוג של ניסוי כלים לפני חדירה מסיבית מתוכננת לאירופה. חשוב לציין שמלבד הביקוש האדיר לרכב חשמלי כאן, הסיבה לבחירה בישראל נובעת מכך שהקהל כאן מורגל בתוצרת מותגים מערביים ומוכרים, אך הוא נטול רגשות פטריוטיים כלפיהם כפי שהגרמנים, הצרפתים, האמריקאים, היפנים והקוריאנים חשים לתעשיית הרכב הביתית.
השיווק בישראל אמור להעניק לנטע כלים להתמודד בזירה האירופאית, שוק שבו גם יצרניות כמו Nio או אקספנג המוכרות יותר התקשו. ועד שתנחת כאן, פגשנו בדגמים שהיא מייצרת כיום, להתרשמות ראשונה ובלעדית.
חשמל, למיינסטרים ולקצה
ה-U יהיה הדגם הראשון שנטע תנחית כאן במהלך החודשים הקרובים, רכב פנאי חשמלי שיתמודד מול רבי המכר כמו ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3, עם תג מחיר שצפוי לעמוד על 150 אלף שקל. בתחילה באמצעות תקינה מוגבלת (400 יחידות לשנה), ובהמשך בתקינה מלאה. אבל בכל מקרה, ביבואנית מבטיחים אבזור בטיחות מלא הכולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
העיצוב החיצוני מרשים, בעיקר החרטום עם יחידות תאורה ראשיות מקוריות ותאורת יום כפס המתוח בחרטום כמקובל בחשמליות מודרניות. כולל מניפולציות עיצוביות קרביות מוכרות כמו פסי הגנה סביב למרכב, גג צבוע שחור ופסי גגון המעניקים אשליית גובה. גם סביבת הנהג מרשימה, עם לוח מחוונים גדול מהמתחרים ("12.3) ולצידו מסך מגע בגודל זהה להפעלת מערכות שונות.
מסך נוסף ממוקם בתחתית הקונסולה המרכזית ("8) והוא אחראי על בקרת האקלים. זה לא מסתיים בכך, שכן על קורה A יש מסכים נוספים המקרינים דרך מערכת המצלמות את השטח שמאחור ולכן מבטלים את השטח המת שהן מייצרות, אם כי לא ברור אם זו תוצע כאן.
המושבים הקדמיים נראים מצוין, אבל משענת הראש קבועה ונעדרת כיוון ועלולה להפריע לאורך זמן, ומושב הנוסע נעדר כיוון לגובה. בסיס הגלגלים ארוך מהמתחרים הישירים (277 ס"מ) ומעניק מרחב מחיה נדיב ליושבים מאחור, אבל המושבים הקדמיים מגבילים את שדה הראייה.
בסין נטע משווקת את ה-U עם אפשרות בחירה בין כמה גרסאות הנעה. זו שתשווק פה תהיה עם מנוע חשמלי המפיק 163 כ"ס ומחובר ישירות לגלגלים הקדמיים. זהו הספק נמוך מהמתחרים הישירים (204 כ"ס) ולכן גם הזינוק ל-100 קמ"ש ב-9 שניות יהיה איטי מהם. מערכת בלימה רגנרטיבית כוללת כמה מצבי עוצמה שניתנים לבחירה רק באמצעות מסך המגע המרכזי (סידור פחות נוח ממנופי שליטה ידנית מההגה), העוצמתי ביותר אמור לאפשר נהיגת "דוושה אחת".
מצברי 70.5 קוט"ש צפויים להעניק לו טווח שיעמוד על קצת יותר מ-400 ק"מ, עם טעינה מהירה מ-30% ל-80% בכחצי שעה. בסין משווקת נטע את ה-U גם בגרסה בכירה עם מנוע חשמלי חזק יותר (231 כ"ס) וביצועים עדיפים (7 שניות ל-100 קמ"ש), מצברים גדולים יותר (81 קוט"ש) וכ-500 ק"מ בין טעינות, אך זו לא תגיע.
המכונית השנייה שצפויה לנחות כאן היא ה-S, סדאן חשמלית גדולה שתתחרה ב-BYD האן EV, עם תג מחיר שצפוי לנוע בין 250 ל-300 אלף שקל. זהו הדגם הראשון שעושה שימוש בפלטפורמת "שנגחאי" המודרנית והייעודית של היצרנית, שתשמש גם בסיס ל-GT קופה המרשימה שהוצגה לאחרונה. מלבד העיצוב המרשים, הצצה לתחתית המרכב חושפת רצפה חלקה לחלוטין עם מדפים ייעודיים שנועדו להפחית מערבולות סביב זרועות המתלים.
אב הטיפוס שהוצג לנו מצויד בדלתות "מספריים" הנפתחות כלפי מעלה, סידור שאמור להרשים ויזואלית אבל בפועל הוא מקשה על הכניסה לתא הנוסעים בעיקר לגבוהים. גם כאן סביבת הנהג כוללת הרבה מסכים, לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע ענק במרכז הקונסולה ("17.6) ואחד נוסף לנוסע, עם חומרים איכותיים כמו אלקנטרה לתקרה. מערכת ההנעה משלבת בין שני מנועים חשמליים, עם הספק משולב של 462 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות, נתון זהה למתחרה הסינית, אך איטי ב-0.6 שניות מטסלה מודל 3 פרפורמנס למשל.
מצברי 91 קוט"ש אמורים לאפשר טווח נסיעה של כ-550 ק"מ. בעתיד היא תוצע גם בגרסת בסיס עם מנוע חשמלי בודד מאחור (230 כ"ס), הנעה אחורית וטווח נסיעה שצפוי לגרד את ה-600 ק"מ.
חשמל בזול
המכונית המסקרנת ביותר תהיה האחרונה שתנחת כאן, ובה גם זכינו לנהוג לפרק זמן קצר. ה-V היא מכונית בממדי סופר מיני סטנדרטית (407 ס"מ לאורך, 242 ס"מ לבסיס הגלגלים) עם תג מחיר שצפוי לנוע סביב 110 אלף שקל, שיציב אותה מול דגמים חשמליים קטנים ממנה מבחינת מידות ועם טווח נסיעה צנוע יותר, כמו ליפמוטור T03 שכבר משווק כאן ודאצ'יה ספרינג שצפוי לעשות עלייה בקרוב.
העיצוב החיצוני הוא לא מנקודות החוזקה שלה, לפחות לא לעיניים מערביות, אבל הגרסה שתשווק כאן תנחת לאחר מתיחת פנים שצפויה לשנות למראה רענן יותר. סביבת הנהג מינימליסטית, ללא אפשרות כיוון להגה ולגובה המושב. יש מסך מגע ענק ("14.6) האחראי על תפעול המערכות ואין כמעט מתגים פיזיים. פס ארוך מאחורי ההגה משמש לוח מחוונים דיגיטלי ושקע USB סמוך למראה המרכזית מציע חיבור למצלמת דרך. רשימת האבזור בסיסית וכוללת מפתח חכם ומצלמת נסיעה לאחור, בעוד בלימה אוטונומית, המוצעת בסין כאופציה, תהיה כאן ציוד תקני. המושב האחורי מציע מקום לשניים, עם מרחב מחיה שצנוע במעט מדגמי סופר מיני מודרניים.
המנוע החשמלי משחרר 75 כ"ס בלבד העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, עם תאוצה ראשונית מרשימה ביחס למתחרות בקטגוריה, גם עם שלושה נוסעים על הסיפון. עוד התרשמנו מאופי הפעולה השקט של מערכת ההנעה וממערכת הבלימה הרגנרטיבית, שאמנם מופעלת בצורה מסורבלת דרך מסך המגע, אבל מאפשרת כמה רמות של מחזור אנרגיה. החזקה ביותר מאפשרת לוותר באופן כמעט מוחלט על השימוש בבלמים. מצברי 38.5 קוט"ש מעניקים טווח נסיעה של כ-300 ק"מ עם טעינה מהירה שתמלא מצברים מ-30% ל-80% בתוך כ-30 דקות.
איכויות הנסיעה סבירות פלוס, כמצופה מחשמלית בתג מחיר כזה. המתלים רכים יחסית ומספקים נוחות טובה במהירות נמוכה, פחות במהירות גבוהה. היצרנית מבטיחה כי ה-V שתשווק כאן תקבל כיול מתלים שונה שיסייע לאיכות נסיעה טובה יותר.
המרוץ למיליון
המפגש עם דגמי נטע היה חלקי, אבל הוא איפשר להתרשם מעט מהמכוניות שהיצרנית הסינית הצעירה תשווק כאן בקרוב ובהמשך גם באירופה. האם היא תהווה משקל נגד לענקיות כמו BYD, ג'ילי ו-MG? מדובר באתגר לא פשוט, וכך גם ההבטחה להגיע ליותר ממיליון מכוניות בשנה בתוך שלוש שנים. אבל הסינים הוכיחו בשנים האחרונות ששום דבר אינו בלתי אפשרי עבורם. עם משאבים פיננסיים עצומים, כוח אדם זול, וכיום גם מיומן, וכושר ייצור בלתי מוגבל מעשית. זכרו את השם.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות