על האיכות של התוצרת הסינית באותן שנים יעידו מספרי השרידות: מתוך 459 רכבי גרייט וול שנמכרו בישראל בשנים 2010-2014, למעלה מ-42% כבר ירדו מהכביש. אצל MG באותן שנים נמכרו למעלה מ-1,200 רכבים, ואילו 28% מתוכם הספיקו כבר לרדת מהכביש. לשם השוואה, אצל מותגים כמו יונדאי, סוזוקי וסובארו, ירדו מהכביש רק 8-10 אחוזים מתוך הרכבים שנמכרו באותן שנים.

אבל לכל מי שמצוי בתעשיית הרכב היה ברור שזה רק עניין של זמן, ושמתקרב היום שבו הסינים יצמצמו את פערי האיכות. המעבר המסתמן להנעות חשמליות הפך את דרישות הזיהום ללא רלוונטיות, וסימן לסינים כי הגיעה השעה לפרוץ קדימה. בתוך זמן קצר הודיע הממשל הסיני על השקעה חסרת תקדים של 400 מיליארד יואן כדי לעודד את התעשייה הסינית לעבור לפיתוח ולייצור של כלי רכב חשמליים. כך נולדו בסין למעלה ממאה יצרנים של כלי רכב חשמליים וכך המדינה פשוט מימנה מכיסה הפסדים שונים שנבעו כתוצאה מבחירה בטכנולוגיה החשמלית על פני החלופות הוותיקות והמוכרות.

מעבר למאה יצרני המכוניות החשמליות הפועלים בסין, המדינה אוחזת באחוזים ניכרים ממקורות האספקה של חומרי הגלם לייצור סוללות - בהם הליתיום והגרפיט. לא במקרה, יצרני הסוללות הגדולים בעולם כיום הם סינים: בהם תאגיד CATL שמייצר סוללות לכמה מהיצרנים המערביים הבולטים (כמו מרצדס, ניסאן, פיג'ו-סיטרואן, ב.מ.וו, וולוו והונדה) וכן BYD, מוותיקי יצרני המכוניות החשמליות שהוא גם יצרן סוללות ענק בפני עצמו.

ובינתיים בישראל
מאז הניסיונות הראשונים של MG וגרייט וול, התוצרת הסינית העיקרית שעלתה על כבישי ישראל היתה בתחום האוטובוסים. מותגים כמו יוטונג וגולדן דראגון ייבאו ארצה אוטובוסים מוכנים לנסיעה, חסכו את הצורך בהתקנת מרכב מקומית ולא פעם הציגו מחירים זולים בעשרות אחוזים בהשוואה לאוטובוסים האירופאיים.
בתחום הרכב הפרטי עוד שיווקה MG מספר דגמי בנזין מתחלפים במספרים קטנים יחסית, והפריצה הגיעה בסוף 2019 כאשר הגיעה לישראל הגרסה החשמלית של MG ZS במחיר דומה לזה של משפחתית קומפקטית - כ-140,000 שקלים. למרות טווח נסיעה מצומצם של 263 קילומטרים ולמרות פער של למעלה מ-30,000 שקלים לעומת גרסת הבנזין, מאות ישראלים בחרו לאמץ את הטכנולוגיה החשמלית ורכשו את הג'יפון הסיני על אף הדעות הקדומות. בתוך שנה אחת עלו על כבישי ישראל קרוב ל-700 יחידות של ה-ZS החשמלי, ונתנו את הסימן לפלישה הגדולה.
.jpg)
את המותגים הסינים שהגיעו לישראל מאז צריך לחלק לכמה קבוצות. יוניון מוטורס יבואנית טויוטה השיקה בישראל לפני כשנתיים את הג'יפון החשמלי של GAC בתקינה מוגבלת שמאפשרת למכור רק 400 יחידות, ושנה לאחר מכן השיקה טלקאר יבואנית קיה את הג'יפון של SERES בתנאים דומים. בשני המקרים מדובר בדגמים ותיקים שהגיעו ארצה ללא מערכות בטיחות אקטיביות ועם טווח נסיעה מצומצם יחסית של כ-300 קילומטרים. אחת המטרות מאחורי שיווק הדגמים האלו היתה להשיג דריסת רגל עבור המותגים החדשים, במטרה לייבא בהמשך דגמים מרשימים יותר עם טווחי נסיעה גדולים משמעותית ועם טכנולוגיות עדיפות. אצל SERES נפגוש בשנה הקרובה דגם חדש ויפהפה בשם SF5, בעוד GAC עצרה את הפעילות לזמן מוגבל - אך תחזור בהמשך עם דגמי תת המותג "איון".

גם המותג JAC, שמשווק בישראל על ידי יבואנית חדשה בשם EV מוטורס, נכנס לקטגוריה הזו. כרגע משווקת היבואנית דגם יחיד עם טווח צנוע וללא מערכות בטיחות אקטיביות, בעיקר לשוק המוניות, אך בהמשך מתכננת החברה להרחיב את היצע הדגמים באופן משמעותי עם מוצרים ברמה גבוהה בהרבה.

אל הקטגוריה השניה של יצרני הרכב הסיניים נכנסים מותגים כמו אייוייז וסקיוול. מדובר בשני יצרנים חדשים לחלוטין שנולדו עבור העידן החשמלי. אייווייז היא יצרנית צעירה יחסית, שנוסדה ב-2017 כחברת סטארט-אפ על ידי בכירים שהגיעו מוולוו ומסאיק הסינית. בשנה שעברה החלה החברה את פעילותה באירופה, שם היא מוכרת - מלבד רכבים - גם את השותפות בנתוני פליטת המזהמים לקונצרן פולקסווגן, לטובת הורדת ממוצעי הפליטות של רכבי התאגיד הגרמני. היבוא לישראל מתבצע על ידי קבוצת בליליוס, שמשווקת גם את אוטובוסי גולדן דראגון הסיניים.

המותג "סקייוול" נוסד בשנת 2015 ומשתייך לחטיבת הרכבים של קונצרן האלקטרוניקה SKYWORTH, ואילו היבואנית, קבוצת כדורי, החזיקה בעבר בזיכיון היבוא למותג הסיני "צ'רי" ובבעלותה חברת "המאגר" לחלקי חילוף וחברת הליסינג "OTO". מדובר בשתי שחקניות ותיקות בענף הרכב, שעוסקות בפעם הראשונה בשיווק כלי רכב פרטיים. בשני המקרים מדובר על רכבי פנאי גדולים יחסית שפותחו על פלטפורמה יעודית לרכבים חשמליים, ומציעים טווחי נסיעה של 400-460 קילומטרים.

אל הקבוצה השלישית של הרכבים הסיניים שהגיעו לישראל אפשר לשייך יצרני ענק ותיקים כמו ג'ילי וסאיק. הראשונה נמצאת בבעלות פרטית, עניין נדיר בסין, ומחזיקה בבעלות על מותגים מערביים כמו וולוו וסמארט ויש לה אחזקות מסוימות גם בדיימלר. לאחרונה השיקה ג'ילי את פעילותה בישראל באמצעות יוניון מוטורס יבואנית טויוטה, עם רכב פנאי קומפקטי במחיר אטרקטיבי - שזכה למעל 2,000 הזמנות בתוך שבועות ספורים.

סאיק לעומתה נמצאת בבעלות ממשלתית מלאה, ומחזיקה בצמד מותגים שמשווקים כרגע בישראל: MG של לובינסקי ומקסוס של "צ'יינה מוטורס", שמשווקת מיניוואן חשמלי גדול, מסחרית בגודל בינוני ועוד רכב פנאי שיושק בקרוב - זאת לצד אוטובוסי יוטונג ורכבים מסחריים נוספים.

הדגמים שבדרך
קבוצת סאיק בחרה להתקשר עם יותר מיבואן אחד בישראל. מלבד לובינסקי וצ'יינה מוטורס, גם קבוצת סמלת - יבואנית פיאט וסובארו - מחזיקה בזיכיון על אחד ממותגי הקונצרן. בימים האחרונים נחת בישראל רכב פנאי יוקרתי מתוצרת הונגצ'י, חטיבת היוקרה של דונגפנג, בשם E-HS9. הדגם כבר זכה לכינוי "רולס רויס הסיני" בשל העיצוב הלא מאוד מקורי, והוא צפוי להימכר כאן - אם וכאשר - בסכום של כחצי מיליון שקלים. מספר שנחשב דמיוני עבור רכב מתוצרת סין, לפחות עד לפני מספר שנים.

במהלך השנה הקרובה עשויה לנחות כאן ענקית סינית נוספת בשם BYD, שכיום אפשר לפגוש רכיבים מתוצרתה גם בדגמים חשמליים אחרים. היבואנית המיועדת היא שלמה מוטורס, חברה בבעלות משותפת של קבוצת אלייד (המחזיקה בבעלות על צ'מפיון מוטורס, שמשווקת את דגמי קבוצת פולקסווגן) ושל קבוצת שלמה - ענקית הליסינג וההשכרה.
גם צ'רי, ענקית סינית נוספת, הודיעה כי תחל את פעילותה בישראל בשנה הקרובה. זהות היבואן עדיין לא נחשפה, אך גורמים בענף מעריכים כי מדובר בקבוצת קרסו.
.jpg)
תכניות לשיווק מותגים חשמליים מסין יש גם למאיר, יבואנית וולוו והונדה, שמחזיקה בזיכיון למותג "לינק אנד קו" מבית ג'ילי. גם במכשירי תנועה יבואנית סוזוקי הצהירו על כוונות ליבוא של מותג רכב חשמלי מסין, אך עדיין ללא מועד רשמי לתחילת השיווק.

התרחבות משמעותית צפויה גם אצל מותגי הרכב המוכרים. MG תשיק ברבעון הראשון את מתיחת הפנים של ה-ZS עם טווח גדול יותר באופן משמעותי, ובמקביל תצרף שני דגמים חדשים: המארוול R, רכב פנאי שיהיה גדול יותר גם מה-EHS הנטען, ומשפחתית סטיישן בשם MG5.
אייוייז תשיק את ה-U6, רכב פנאי קופה שמבוסס על ה-U5 המוכר; סקיוול תשיק רכב פנאי עם 7 מושבים על בסיס ה-ET5, לצד רכב פנאי קטן יותר עם טווח מירבי של 600 קילומטרים; SERES תשיק כאמור את ה-SF5 העתידני, ומקסוס תשווק את האי-יוניק 5 עם 6 מושבים וטווח נסיעה מוגדל, לצד רכב פנאי חדש בשם אי-יוניק 6, שהמכירה המוקדמת שלו כבר החלה.
.jpg)
זה לא יגמר כאן
להערכתנו, המותגים הסיניים נמצאים כאן כדי להישאר. השליטה הסינית במחצבים הדרושים לייצור סוללות, ההשקעות האדירות של הממשל הסיני בפיתוח הטכנולוגיות והמוטיביציה האדירה של יצרני הענק מסין שמעוניים לחדור למערב, כל אלו רק יאיצו את ההשתלטות הסינית על שוק הרכב המקומי. מותגים נוספים שיגיעו בשנים הקרובות, לצד התרחבות ההיצע של המותגים המוכרים, יאתגרו את יצרני הרכב המערביים שיצטרכו להתאמץ הן בתחום המוצר והן בתמחור.
הזלזול שלפעמים ניתן לשמוע כיום כלפי המותגים הסיניים, יוחלף מהר מאוד ביחס של כבוד - כפי שקרה בעשורים הקודמים למותגים היפניים והקוריאניים. רק שהפעם כל זה יקרה הרבה יותר מהר.
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות