בקצרה:
- סוזוקי מסתערת (באיחור) על עולמות החשמל
- צפי מכירות של 80% חשמליות עד סוף העשור
- שואפת לנייטרליות פחמנית עד 2050אחרי שנים ש
סוזוקי אימצה לעצמה תדמית של יצרנית קטנה המתפתחת עקב בצד אגודל ולרוב מתמקדמת בשווקים מתפתחים (באמצעות "מרוטי" בהודו למשל עם נתח שוק של 43.4%) הציגה היצרנית היפנית תוכנית אסטרטגית לשנת 2030 עם כמה שאיפות יומרניות למדי ביחס לגודלה, גם בהתחשב בשאר החטיבות שלה (אופנועים, מנועי סירות ועוד).
בדומה לשאר יצרניות הרכב הפועלות בשווקי אירופה ויפן, גם סוזוקי הציבה יעד לפליטת פחמן ניטרלית, אך הקצב איטי יותר ושנת היעד היא 2050, כאשר השוק ההודי ימתין עד 2070. את הדרך לשם היא תעשה כמובן על ידי צריכת אנרגיה ירוקה, התקנת פאנלים סולריים בגגות המפעלים, שימוש ברכבי שירות מונעי מימן וכך גם הגנרטורים השונים.
כמו כן, כבר בשנה הנוכחית היא תציג
רכב חשמלי ראשון, שיתבסס על דגם הקונספט eVX שנחשף לפני כשבועיים ויציג מימדים גדולים יותר מאלו של הויטרה, יעשה שימוש בסוללת 60 קוט"ש עם הבטחה לטווח נסיעה של מעל 400 ק"מ. בנוסף ל-eVX שישווק גם באירופה, עד 2030 תתחדש היבשת הישנה בעוד 4 דגמים חשמליים הכוללים גם רכב שטח קטן המזכיר את הג'ימני. בסוזוקי צופים יחס מכירות של 80% חשמליות והשאר היברידיות.
ביפן יוצגו 5 דגמים נוספים, רובם קטנים (קטגוריית (Kei, עם צפי מכירות ביחס הפוך לזה האירופאי. פילוח המכירות בשוק ההודי יעמוד על 15% חשמליות בלבד, 25% היברידיות והשאר מנועי בעירה פנימית. סוזוקי תפתח גם אופנועים חשמליים ואף מנועי סירות חשמליים.
כיום סוזוקי נוכחת בשלושה שווקים עיקריים – אירופה, הודו ויפן ובדומה לשנים עברו שמכירותיה פרחו בשוק הישראלי, היא מצליחה בעוד כמה מדינות עם נתחי שוק נאים, כגון פקיסטן (44.8%), אתיופיה (42%) ובוליביה (25.4%). כעת מתכננת סוזוקי לפתח יותר את השוק האפריקאי לאור צפי גידול באוכלוסיה ותמ"ג שעתיד לצמוח מ-2 בליון דולר (נכון ל-2020) ל-9.6 ביליון דולר ב-2050, לעומת זה של השוק היפני שישאר יציב למדי עם עליה מ-4.2 ל-5.7 ביליון דולר "בלבד".
בסוזוקי מתגאים כמובן בשיתוף הפעולה עם טויוטה ואף מכנים אותו "ברית", לא בכדי נזקקת סוזוקי הקטנה לתמיכת הענקית היפנית בשיאופתיה לגדול ולהתפתח. עוד נזכיר כי טויוטה מחזיקה ב-5% ממניות סוזוקי ובמספר הסכמי שיתוף פעולה שהניבו עבור סוזוקי שני דגמים בעלי הנעות מתקדמות את ה"אקרוס" (תאום הראב 4) עם הנעה היברידית-נטענת וה"סווייס" ההיברידית (תאומת הקורולה סטיישן), מה שסייע לה לעמוד בתקנות הזיהום האירופאיות (טויוטה מצידה קיבלה חיזוק בשוק ההודי ההולך וגדל).
סוזוקי תשקיע מעל 15 מיליארד דולר במחקר ופיתוח לחשמול וצמצום פליטת מזהמים, מערכות בטיחות ואוטונומיה, ומעל 19 מיליארד דולר בהקמת מפעלים לייצור רכב חשמלי ומתקנים לאנרגיה מתחדשת. עוד תמשיך להשקיע בחברות סטארט-אפ בתחומי הניידות, כגון Skydrive המתמחה ברחפנים, Applied EV בתחומי פלטפורמות שילוח אוטונומיות ועוד. כאשר מטרתה לצמוח במעל 50% בתוך 7 שנים בלבד, ובמספרים מדובר בצמיחה מסך הכנסות נטו של כ-35 ביליון דולר לכ-54 ביליון דולר.