מחירי הדלק מזנקים לשמיים. אפשר להאשים את הממשלה, הדולר והאיראנים אבל זה לא משנה. ככל שמחירי הדלק עולים כך גדלה חשיבותו של נתון הצריכה ברכישת הרכב. אך הרגלי השתייה של הרכב אינם הנתון היחיד אותו יש לבדוק בעת רכישת רכב, ממספר סיבות: ראשית, נתוני היצרן נוטים להיות אופטימיים ביחס למציאות. שנית, צריכת הדלק היא עניין שתלוי מאוד במסלול הנסיעה ובסגנון הנהיגה של הנהג . דבר אחרון, הפערים בין רכבים מאותה קטגוריה (למעט למקרים קיצוניים) לא משמעותיים בדרך כלל ולא תמיד יצדיקו את תוספת המחיר לרכב יקר גם אם הוא חסכוני יותר.
הנתונים שמובאים לפניכם הם נתוני היצרן. נתונים אלו אינם הנתונים שיתקבלו במציאות והסטייה המקובלת נעה בין 20% ל-30%, אבל אלו הנתונים היחידים שנבדקים באופן אחיד לכל הרכבים ולכן הם מהווים בסיס אמין להשוואות בין רכבים שונים. כל רכב נבחן במתאר קבוע ובתנאי מעבדה המדמים נסיעה בין עירונית של 70% מהזמן ונסיעה עירונית של 30%.
קיצורי דרך: מכוניות מיני ידניות,
מכוניות מיני אוטומטיות,
סופר מיני ידניות,
סופר מיני אוטומטיות,
מכוניות משפחתיות,
מיניוואנים,
מכוניות מנהלים,
רכבי שטח,
המכונית החסכונית בישראל.
בטבלאות הקטגורייה ההתייחסות היא למנועי בנזין בלבד (מנועי טורבו מסומנים ב-ט'), למעט מקרים בהם מכירות הרכב בקטגוריה משמעותיות גם בגרסאות דיזל (מסומנות ב-ד'). נתון צריכת הדלק בטבלאות נמדד במונחי קילומטר-לליטר בנסיעה משולבת. החלוקה לקטגוריות נעשתה על פי טווחי המחירים הפופולאריים, וכך נשמטו מכוניות חסכוניות שאינן מתומחרות באופן תחרותי מסיבות שונות - למשל לנצ'יה אפסילון, סיטרואן c3 דיזל, הונדה ג'אז הייבריד ועוד. כמו כן, מכוניות פופולאריות נוספות לא מופיעות כאן, כיוון שהן לא משתייכות במובהק לקטגוריות הבולטות.
לייעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב חדש: 077-9-555-999
מכוניות מיני ידניות (60,000 - 68,000 שקל)כפי שתשימו לב, קטגוריית מכוניות המיני היא הקטגורייה עם המכוניות הזולות בישראל וגם הקטגורייה בה המכוניות החסכוניות ביותר בממוצע. מדוע? בגלל מנועים צנומי נפח. אין חוכמות: הקיבולת של החבר'ה הרזים נוטה להיות קטנה יותר, וזה עובד לטובתם במקרה הזה. גם המשקל הנמוך משחק תפקיד - מי שסוחב פחות מתאמץ פחות. לא מאמינים? תשאלו תותחנים בצה"ל. ההבדל בין האייגו לצמד הצרפתיות, שהן מכוניות זהות, נובע כנראה מיחסי העברה שונים בתיבת ההילוכים. פיאט פנדה עם מנוע 900 סמ"ק טורבו חזקה משמעותית מהממוצע בקטגורייה אך גם יקרה בכ-15 אלף שקל, מה שאומר שהגרסה עם מנוע 1.2 עשויה להיות משתלמת יותר לרכישה.
מכוניות מיני אוטומטיות (68,000 – 75,000 שקל)מכוניות המיני האוטומטיות שומרות על המנוע הצנום ועל המשקל הקל, ועדיין צריכת הדלק שלהן מעט פחות טובה מהגרסאות הידניות בגלל תיבת ההילוכים. תיבות הילוכים אוטומטיות נוטות לצרוך יותר דלק בגלל המנגנון המורכב ובגלל אובדן כוח בעת העברתו מהמנוע לגלגלים. בקרב האחיות הזהות פיג'ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו קיימת תיבת הילוכים רובוטית שהמנגנון שלה מבוסס על התיבה הידנית, וזו הסיבה שבגללה הן חסכוניות יותר.
סופר מיני ידניות (70,000 - 83,000 שקל)מכוניות הסופר מיני גדולות וכבדות ממכוניות המיני, אבל הן עדין מספיק קטנות וקלות כדי לספק צריכת דלק טובה. משפחות צעירות או צעירים שעושים הרבה נסיעות בין עירוניות יהנו ממכוניות אלו בזכות המרחב המשופר והביצועים הטובים. גם מחיריהן לא גבוהים בהרבה מאלו של מכוניות המיני. טויוטה יאריס והונדה ג'אז הידניות יכלו גם להיכנס לטבלה, אולם הן יקרות משמעותית.
סופר מיני אוטומטיות (95,000 - 105,000 שקל)התיבות האוטומטיות, כפי שכבר נוכחתם, פחות חסכוניות מאחיותיהן הידניות. זה נכון בדרך כלל, אבל לא תמיד. ישנם סוגים מסויימים של תיבות אוטומטיות שמסוגלות לספק צריכת דלק טובה. סוג ראשון הוא התיבות הרובוטיות, שמבוססות על תיבה ידנית: תיבות אלו יעילות מאוד ובמקרה של סקודה פאביה, סיאט איביזה ופולקסווגן פולו הן גם מוצמדות למנועי טורבו קטנים וחסכוניים. סוג נוסף של תיבה שמסייעת לצריכת הדלק היא התיבה הרציפה, למשל זו של טויוטה יאריס. המנגנון של תיבה זו מייצר אין-סוף יחסי העברה כך שהמנוע נמצא כמעט תמיד בתחום היעיל, ולכן הוא מתאמץ פחות. בקטגוריה זו ניתן למצוא גם את הונדה ג'אז ההיברידית וסיטרואן C3 דיזל שמציגות צריכת דלק נמוכה להפליא, אך מחיריהן היקרים הוציאו אותן מהמשחק.
משפחתיות אוטומטיות (120,000 - 130,000 שקל)מכוניות משפחתיות הן כבדות וגדולות יותר. גם המנועים בדרך כלל גדולים יותר, עם נפח של 1,600 סמ"ק ותיבה אוטומטית כמעט תמיד. עם זאת, ישנן גם מכוניות יוצאות מן הכלל: מנועי טורבו קטני נפח עם מגדש טורבו מאפשרים להוציא מנפח קטן יחסית הספק גבוה ומומנט רב. העובדה שהנפח קטן והמנוע גמיש מאפשרים הפעלה יעילה יותר וחסכון בדלק. עם זאת, חשוב לזכור שמנועי טורבו לא אוהבים מאמץ יתר. כאשר הטורבו פועל ומתאמץ צריכת הדלק מזנקת ותחת עומס גבוה הם לא בהכרח יהיו יותר חסכוניים ממנועים רגילים. מכיוון שכך, הסטייה של מנועים אלו מנתוני המעבדה גדולה יחסית. המכונית החסכונית בקטגוריה, רנו פלואנס דיזל, גורמת לנהגים רבים כאב ראש בזכות צריכת דלק מעולה – אולי בכל זאת כדאי לעבור לרכב עם מנוע דיזל?
מיניוואנים (158,000 - 175,000 שקל)גם משפחות ברוכות ילדים צריכות לחשוב על צריכת הדלק. לבעלי משפחות הנסיעות רבות, וכל הורה מכיר את המשימות: טיולים, חוגים, חברים ועוד אי אלו מטלות שקשורות לזאטוטים - מתקופת ההריון (שוקולד ומלפפונים חמוצים) ועד הצבא (שוקולד ורק לא מלפפונים חמוצים). מיניוואנים נוטים להיות כבדים ובעלי מנועים גדולים כך שמרכיב הדלק יכול לשחק תפקיד רציני בעת קניית הרכב.
מכוניות מנהלים (158,000 - 190,000 שקל)ההפתעה, רבותי, נמצאת מחוץ לטבלה. שלושת מכוניות המנהלים החסכוניות ביותר הן מכוניות של יצרני היוקרה הגרמניים. ב.מ.וו סדרה 3 (16.3 ק"מ לליטר), מרצדס C קלאס (15 ק"מ לליטר) ואודי A4 (16.8 ק"מ לליטר) יהפכו את הביקורים בתחנת הדלק לנדירים יחסית, אך מחירן הגבוה של מכוניות היוקרה לא מאפשר להן להשתלב בטבלה. בינתיים, עד שאראלה תתקשר, נסתפק במכוניות מנהלים במחירים שמוכרים גם לנהגי הליסינג.
ג'יפונים (155,000 - 190,000 שקל)מי שמוכן לוותר על יכולות השטח ולהסתפק בג'יפון עם הנעה קדמית, כזה שעושה קולות של ג'יפ בלי לרדת מהאספלט, יופתע לדעת שניתן למצוא כלי גבוה ומרשים שלא זולל דלק. יוצא הדופן הוא סובארו XV, שיודע ללעוס סלעים בלי לבלוע יותר מדי נפט. בניגוד לרכבי השטח הגדולים, הג'יפונים מגיעים בדרך כלל עם מנועי בנזין. סאנגיונג קוראנדו, שמשווק רק עם מנוע דיזל, הוא החריג בחבורה - והנתון המצוין שהוא מציג צריך להעלות ספקות אצל מי שבוחר בבנזין באופן אוטומטי. בתוך קטגוריית הג'יפונים, אם ממש תתעקשו, ניתן לספור גם את סקודה יטי וניסאן ג'וק הקטנים ששומרים על צריכת דלק טובה, אך במחיר שלהם הם מתחרים במכוניות משפחתיות ולא ברכבי השטח הרכים ולכן הם לא נכנסו לטבלה.
המכוניות החסכוניות בישראלמי שצריכת הדלק נמצאת אצלו בעדיפות עליונה, ירצה לדעת מהי המכונית החסכונית בישראל. המכוניות ההיברידיות לא זכו להיכנס לטבלאות בגלל מחירן, אך הן מנצחות באופן כמעט מוחלט בכל הנוגע לצריכת דלק. ועוד לא דיברנו על רנו פלואנס החשמלית של בטר פלייס, מכונית שזוללת בטריות במקום נפט. גם אם לא בחרתם במכונית החסכונית ביותר שניתן, חשוב לזכור שאופי הנהיגה משפיע בצורה דראסטית על צריכת הדלק. אמצו סגנון נהיגה רגוע, הימנעו מהאצות חזקות והרפו מדוושת הגז, הורידו משקל מהרכב ושמרו על לחץ אוויר תקין בצמיגים – כך תוכלו להתקרב ככל הניתן לנתוני היצרן הרשמיים. נסיעה הטובה.
פורסם לראשונה ב- 02.09.12
למאמר זה התפרסמו 14 תגובות