CO
Carbon Monoxide - חד תחמוצת הפחמן. גז רעיל בלתי נראה שהוא אחד מתוצרי הפליטה של מנועי בעירה פנימית. פוגע ביכולת נשיאת החמצן של הדם. גם במינונים נמוכים יכול לגרום נזק בריאותי בעיקר אצל חולי לב
CO2
Carbon Dioxide - דו תחמוצת הפחמן. גז החממה העיקרי ביותר שנפלט ממנועי בעירה פנימית. הוא אינו רעיל אך יש לו השפעה מכרעת על השינויים הקיצוניים במזג האוויר בעולם. פליטת CO2 במכונית נמדדת בגרם לק"מ. הדרך היעילה ביותר להקטין את הכמות הנפלטת היא להשתמש פחות במכונית. גם שיפור בצריכת הדלק (ע"ע קמ"ל) מקטינה את שיעור ה- CO2
NOx
Oxides of Nitrogen - תחמוצות חנקן. גזים רעילים בלתי נראים מתוצרי הפליטה של מנועי בעירה פנימית. במגע עם האטמוספירה נוצר NO2 (דו תחמוצת החנקן - Nitrogen Dioxide) - בעל השפעה מזיקה למערכת הנשימה. תורם גם להווצרות ערפיח ויכול לפגוע בצמחיה. פליטת NOX במכונית נמדדת בגרם לק"מ
ביו-דיזל
דלק חלופי המופק משמנים צמחיים כמו סויה או תירס, שומן מן החי או אפילו שמן בישול משומש. כדי לעשות שימוש מלא בביו-דיזל מנוע הרכב צריך לעבור הסבה, אך אפשר להשתשמש בתערובת של עד 20% ביו-דיזל גם במנועים רגילים מבלי לגרום להם נזק. לביו-דיזל יש פוטנציאל להחליף את הסולר במנועי דיזל אולם יש לזכור שגם הפקת דלק צמחי מנצלת משאבים יקרים
חלקיקים מזהמים
Particles - תוצרי פליטה של מנועי בנזין ודיזל. החלקיקים בדרך כלל לא נראים אם המנוע תקין. במנועי דיזל הם עשויים להופיע כעשן שחור, וכן במנועי בנזין בהם נשרף שמן מנוע. חלקיקים משפיעים על מערכת הנשימה והלב ויכולים לקצר את אורך החיים של סובלים ממחלות במערכות הללו. הממיר הקטליטי (ע"ע) המותקן ברכב אמור לצמצם את הכמות הנפלטת
גפ"מ (LPG)
Liquid Petroleum Gas - גז פחמימני מעובה. תוצר לוואי של תהליך כימי לזיקוק נפט. משמש תחליף לדלק. עלותו בדרך כלל זולה יותר מבנזין אבל כדי להתאים אליו את המנוע צריך להתקין ערכת הסבה לגז
גז טבעי
מקור אנרגיה חלופי נוסף הוא הגז הטבעי מתאן. גם כאן נדרשת הסבה של מנוע הרכב לצורך שימוש. המתאן זול יותר מדלקים קונבנציונליים בגלל זמינותו בטבע, והליך הפקתו הזול יחסית. בנוסף תהליך הבעירה שלו יעיל יותר ומזהם פחות מתזקיקי נפט כמו בנזין וסולר. החסרונות הם הנפח הנוסף של מכלי הגז, מיעוט תחנות התדלוק והאיסור להכנס לחניונים תת קרקעיים
גריטה
תוכנית של משרד האוצר והמשרד לאיכות הסביבה שמטרתה להוריד מהכביש מכוניות ישנות, הנחשבות למזהמות מאוד ופחות בטיחותיות. לפי התוכנית כל מי שימסור לגריטה מכונית בת 23 שנה לפחות יקבל מהמדינה 3,000 שקל. לפי הערכת המשרדים ייגרטו במסגרת התוכנית 11,000-6,000 מכוניות בשנה
דיזל לבן
תחליב סולר - תערובת של סולר (84%), מים (13%) ותוספים שונים (2%-3%). התחליב מריח כמו סולר עם אצטון אבל נראה כמו חלב. לפי מדידות, מנועי דיזל שעושים בו שימוש פולטים כ- 30% פחות מזהמים. אלפי אוטובוסים באירופה, בעיקר באיטליה ובצרפת, כבר מתדלקים זה כמה שנים, בתחליבי סולר. החיסרון העיקרי של הדיזל הלבן הינו שהמים שנמצאים בתוך התחליב גורמים לירידה בהספק המרבי של המנוע. החיסרון המשני הוא שעם הזמן נוטה התחליב להיפרד למרכיביו - מים וסולר. לכן השימוש מתאים לציי רכב שמתדלקים באופן יומיומי כמו אוטובוסים או משאיות ופחות לרכב פרטי
יורו 4
זהו הכינוי לדרישות התקינה החדשות והמחמירות לפליטת זיהום מכלי רכב ואיכות הדלק, המופעלות בהדרגה בשנים 2005-2006 באירופה ובישראל.
בשנים 2008-2009 יוחמרו דרישות הפליטה מכלי רכב (יורו 5). מידע מפורט נוסף על דרישות התקן ניתן לקרוא באתר המשרד להגנת הסביבה.
מכונית היברידית
hybrid car - עושה שימוש באנרגיה משני מנועים - מנוע חשמלי (ע"ע) ומנוע בעירה פנימית. המנוע החשמלי נכנס לפעולה בנסיעות שאינן דורשות אנרגיה רבה כמו נסיעות איטיות בפקקים עירוניים. מחוץ לעיר או כשיש צורך ברמת ביצועים גבוהה יותר מנוע הבנזין פועל כרגיל. הוא גם משמש לטעינת המצבר של המנוע החשמלי. טעינת מצברים מתבצעת גם בירידות או כשהמכונית בבלימה.בארץ נמכרות מספר מכוניות היברידיות כמו טויוטה פריוס , לקסוס RX450h , הונדה סיווק IMA
ממיר קטליטי
Catalytic Converter - חלק ממערכת הפליטה שתפקידו לצמצם רעלים וזיהום באמצעות ריאקציה כימית וספיחת חלקיקים מזהמים (ע"ע). תקינות הממיר נבדקת במבחן הרישוי השנתי. מותקן בכל המכוניות משנת 1994
מנוע חשמלי
המנוע החשמלי שקט, לא פולט מזהמים והמומנט (ע"ע במילון טכני) המרבי מתקבל לכל אורך קשת הסל"ד (ע"ע במילון טכני). החסרונות הם ביעילות האנרגטית המצומצמת של המצברים, המשקל והנפח שהם תופסים ובזמן הטעינה הממושך. בנוסף יש לזכור שגם ייצור חשמל לטעינת המצברים הוא תהליך מזהם. כיום יש שימוש במנועים חשמליים במכוניות היברידיות (ע"ע). העתיד הוא כנראה במנועים חשמליים המבוססים על תאי דלק (ע"ע)
קמ"ל
km/liter - ק"מ לליטר. צריכת הדלק של המכונית. יצרני ויבואני רכב מפרסמים בדרך כלל את צריכת הדלק שהושגה במדידה בתנאי מעבדה. הצריכה במציאות עלולה להיות גבוהה בעשרות אחוזים. מקובלת גם מדידה של צריכת הדלק ביחס למרחק - בדרך כלל ליטרים ל- 100 ק"מ. ככל שצריכת הדלק טובה יותר (יותר קמ"ל/ פחות ליטרים ל-100 ק"מ) יורדת כמות הגזים הרעילים וגזי החממה הנפלטים מהמנוע. ראו גם עצות לשיפור צריכת הדלק
תאי דלק
Fuel Cell - בתאי דלק מופק מטען חשמלי מהתגובה הכימית בין חמצן למימן. מימן, שהוא החומר הנפוץ ביותר ביקום נשמר במיכל לחץ, חמצן מגיע מן האוויר החופשי. החשמל שנוצר מחיבור של מספר תאי דלק יכול לשמש להנעת מנוע חשמלי (ע"ע). כיום כבר קיימות מכוניות המבוססות על אנרגיית תאי דלק אולם הן בשלב הניסויי ולא משווקות לקהל הרחב. גם מצד גורמים ירוקים קיימת התנגדות לטכנולוגיית תאי דלק
רוצים להכיר מונחים נוספים? שלחו את שאלתכם ל-iCar מחלקת התוכן ואנו נעדכן את המילון
מידע נוסף בנושאי רכב ואיכות הסביבה: אתר המשרד להגנת הסביבה
פורסם לראשונה ב- 13.11.07
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות