החשד הוא כי היצרן שיבש במודע את קריאת הפליטות מסדרה של מנועי דיזל שנמכרה ברחבי העולם. תוכנות שהושתלו במחשבי המנועים זיהו מתי המכונית עוברת בדיקת פליטות וזיהום; בשלב זה השתנה אופן ניהול המנוע והוא נעשה חלש משמעותית ועם נתוני זיהום הנמוכים עשרות מונים מהמצב בשעת נסיעה.
צמד חוקרים אקדמיים אמריקאים מאוניברסיטת מערב וירג'יניה, ללא שום כוונות קרימינליות, בדקו את פליטות המזהמים תוך כדי תנועה ממספר מכוניות, וגילו שישנו חוסר התאמה מובהק בין תוצאות הבדיקות שלהם ובין הצהרות היצרנים.
זו בדיוק התרמית: תוכנות ייעודיות מזהות מספר מאפיינים של בדיקות זיהום אוויר (למשל אי סיבוב ההגה וחוסר התאמה בין קצב סיבוב הגלגלים הקדמיים לעומת האחוריים) ואז מופעלות מערכות שמונעות את הפליטות, על חשבון פגיעה בעוצמת המנוע.
מי הנפגעים?נהגי המכוניות אינם נפגעים באופן מיוחד, אלא סביבת המכונית כולה - החיים והצומחים. המשמעות היא בעיות שונות של זיהום אוויר וסביבה ובהן בעיות נשימה ולב.
אילו מנועים ומכוניות כלולים בפרשייה ומה ההיקף שלה?ההערכה היא כי כ-11 מיליון כלי רכב מדגמי פולקסוואגן, אודי, סיאט וסקודה כלולים. כולם נושאים מנועים שהגיעו מסדרת מנועי הדיזל היוצאת, המכונה EA189. בעקבות האירוע, בישראל הופסקה מכירת סדרת המנועים הזו. בישראל כלולים כ-12,000 רכבי דיזל מכל המותגים הללו, שיוצרו בין השנים 2009 ו-2015.
מה פולקסוואגן עושה בעניין?הקונצרן הגרמני כבר הקצה 6.5 מיליארד אירו לתיקון מערכות ההנעה, ובימים אלה הוא פועל על פתרון שיהיה במוקד של קריאה לתיקון כלל עולמית.
איך אני יודע אם המכונית שלי תיקרא לתיקון?יבואן דגמי קבוצת פולקסוואגן, צ'מפיון מוטורס, הקים דפים ייעודיים (
diesel.championmotors.co.il) באתר האינטרנט הרשמי, שבהם אפשר להזין מספר שלדה ולבדוק אם המכונית נדרשת לעדכון מערכת הפליטה. נוסף על כך, בדפים הייעודיים אפשר למצוא שאלות ותשובות בעניין.
אם יש לי אחת מהן, מה אצטרך לעשות?כרגע אין הרבה מה לעשות, אבל ברגע שיוכרז הפתרון בישראל, אנשי השירות של צ'מפיון יקראו לבעלי המכוניות הכלולות בפרשייה להגיע למרכזי השירות ולפתור את הבעיה, על חשבון היצרן
האם מסוכן לנסוע במכונית שכלולה בפרשייה?אין כל סכנה בטיחותית לנסוע במכוניות המדוברות.
האם ישנן משמעויות נוספות עבור המכונית שלי?עוד לא ברור כיצד בדיוק יתוקן העיוות, אולם ייתכן כי עוצמת המנוע תיפגע ואולי גם צריכת הדלק, בשני המקרים השינויים אינם אמורים להיות דרמאטיים. האם יירד ערך המכונית בשוק המשומשות? איננו נביאים ולא בני נביאים.
מה ההשלכות עבור קונצרן פולקסוואגן?מספר בכירים בקבוצה, ובהם המנכ"ל העולמי ומנכ"ל החטיבה האמריקאית מצאו את דרכם במהירות החוצה. במקביל מפוטרים ונחקרים מהנדסים ובעלי תפקידים שונים בקונצרן. המיליארדים שכבר הוקצו לתיקון עשויים שלא להספיק, אבל העלויות עבור החברה עשויות להיות גדולות עוד יותר: ברחבי העולם, וגם בישראל, מוגשות תביעות ייצוגיות בסכומים מרובי אפסים, וממשלות שונות מאיימות כי בסוף התהליכים המשפטיים ייקנס פולקסוואגן באלפי עד עשרות אלפי דולרים, או אירו, או שקלים, על כל מכונית שכלולה בסיפור.
מה ההשלכות עבור היבואן המקומי?היבואן המקומי אינו נחשד במאום בפרשיית "דיזל-גייט" וכל המהלכים שלו לתיקון הזיוף מגובים בהנחיות ובפעולות היצרן.
האם יצרנים נוספים פעלו באופן דומה?בארה"ב גילו שישנן אי התאמות גם בפעולות מנועי הדיזל של קבוצת ב.מ.וו, אולם כרגע אין חשד לפלילים בעניין הזה. בימים אלה נערכות בכל רחבי העולם בדיקות שונות כמעט לכל יצרן, כדי לבדוק אם מדובר בתופעה רחבה.
לדגמי פולקסווגן בישראל -
פולקסווגן
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות