דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

קופרה פורמנטור VZ5 (נהיגה ראשונה) - ותודה לאודי

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: קופרה פורמנטור VZ5
  • מתחרים: אודי RSQ3, ב.מ.וו X2 M35i
  • מתי אצלנו: כשיסכימו לתת לנו
  • מחיר משוער: 480 אלף שקל
  • בעד: מנוע, יכולת דינמית, אבזור
  • נגד: תיבת הילוכים, לא מייצרים מספיק

המכונאי הספרדי מסמן לי לפתוח את החלון ובפרצוף זורח מאושר הוא אומר: "הכנסתי למערכת הניווט מסלול מאוד מעניין, מקווה שתשרוד אותו". או שלפחות זה מה שנדמה לי ששמעתי. אני יושב בקופרה פורמנטור VZ5 כשה-V הוא קיצור של Veloz - מהירות, בספרדית. וה-5 מציין שמתחת למכסה המנוע מוצבת יחידה יוצאת דופן - 2.5 ליטר עם חמישה צילינדרים בטור - שזכה בשנים עברו לא פחות מתשע פעמים ברציפות בתואר מנוע השנה. ועד כמה שלנו יצא להתרשם, ויצא לא פעם לשמחתנו, בצדק גמור.

הייתי שמח להיות זבוב על הקיר בשיחת הוועידה בין אינגולשטאט לוולפסבורג וברצלונה, שבה הנהלת תאגיד פולקסווגן הכריחה את אנשי אודי לספק בפעם הראשונה, והיחידה בינתיים, את המנוע הזה - בגרסתו היותר ספורטיבית - למכונית שאינה נושאת של סמל ארבע הטבעות של אודי.

לאן נעלמו 10 סוסים?

המנוע הזה, רק להזכיר, נבנה לראשונה כבר ב-1996 עבור אודי 100 הסלונית, ובגרסאות דיזל או בנזין מאוד מוקדמות הוא היה נפוץ יחסית. כיום, בגרסה הסופר שרירית שלו, הוא יחידת כוח נדירה ומזוהה אך ורק עם שלוש מכוניות קצה של אודי - RSQ3 ,RS3 ו-TT RS. ועכשיו יש אותו גם לקופרה פורמנטור VZ5.

לא מדובר בסתם עוד מנוע. עם היסטוריה של ניצחונות באליפות העולם במרוצי ראלי, בליבה של הקוואטרו המיתולוגית, המנוע הזה הוא שריד מרגש לעולם רומנטי שהולך ונעלם, כמו שירי משוררים, כמו שיחות נפש פנים אל פנים, כמו ימים שדיפ הלך עם מטבל ולא עם פייק. זה מנוע שצוות מיוחד במפעל בהונגריה עדיין מרכיב אותו ביד, ובעבר המהנדס הראשי גם היה חותם עליו באופן אישי.

אודי הסכימה לספק לקופרה רק 7,000 יחידות ממנו, וגם הציבה תנאי: במקום 400 כ"ס כמו ב-RS3 הוא יספק "רק" 390. עניין של אגו ושל ניסיון לשמור על בידול שיווקי. אם לשפוט לפי הביצועים, אני מהמר שזה אותו מנוע בדיוק שממשיך לספק את אותם 400 סוסים, (או שבשתי נקישות מחשב אפשר להחזיר אותו לנתון הזה). אבל שיווקית מותר לקופרה להתהדר רק בקידומת 3. זה נשמע קטנוני ובעיניי זה אכן קצת ילדותי מצד אודי, אבל זה המצב.

עכשיו אני לוחץ על מתג ההנעה הממוקם על הגה של אחת מ-1,000 קופרות פורמנטור נוספות שקיבלו מאודי את המנוע הזה. אני מהמר שכל פעם שיישארו לאודי כמה מאות מנועים (לוקח הרבה זמן לבנות מנוע כזה), קופרה תמשיך לטפטף סדרות של פורמנטור VZ5 במהדורות מוגבלות - פעם בצביעת מט אפורה, פעם עם גימור קרבון ופעם עם מראות כסופות, פעם עם כיתובי זהב ופעם עם איזו שטות אחרת שתעלה במוחם של אנשי השיווק. כי כשתאגיד פולקסווגן מנסה לראשונה לא רק לרכוש, אלא ממש להקים מותג רכב עצמאי חדש, לקופרה פורמנטור VZ5 יש תפקיד חשוב מבחינה זו.

לרחף מתחת לעננים

גילוי נאות. בשנים האחרונות היו לי שתי קופרות. יותר נכון, שתי סיאט לאון קופרה שממש אהבתי. מכוניות מאוד ברורות, חדות ומדויקות שאפשר היה להטריל איתן נהגי מכוניות ספורט אקזוטיות ויקרות משמעותית. עכשיו, בכביש צר ומאתגר שמתפתל בין עיירות קטנות וציוריות, קרוב מאוד לעננים שרובצים על פסגות ההרים הזקופים מעל ברצלונה, אני מרחף בקצב מהיר מאוד עם קופרה מודרנית, משוכללת, מהודרת, מפנקת, ובעיקר הכי חזקה של סיאט (סליחה קופרה). וכן, אני עדיין קצת מתגעגע לסיאט לאון קופרה הישנה שלי.

זה לא שאין לי הרבה כבוד לפורמנטור VZ5. יש לי, והרבה. זו מכונה משובחת שתוקפת ומענגת את החושים שלי ב-360 מעלות. גימור המתכת והקרבון בלוח המחוונים, מושבי הבאקט מעור עם הלוגו של קופרה, מתג ההנעה ומתג השליטה במצבי הנהיגה השונים במרכז ההגה, חישוקי "20 מעוצבים מהם מציצים מלפנים קליפרים בני שש בוכנות (של Akebono), דיסקים ענקיים (375 מ"מ מלפנים), בולמי זעזועים אדפטיביים. האחיזה מושלמת, הכוח המתפרץ והסאונד שעולה מארבעה מפלטים בצבע ברונזה משכר. הכל ממש וואו.

 ל-VZ5 יש תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד והיא, יחד עם שאר מערכת העברת הכוח, נלקחה מה-RS3. כולל דיפרנציאל אחורי אקטיבי ייחודי (תוצרת מגנה) שמאפשר חלוקת כוח משתנה בין הגלגלים האחוריים, עד כדי העברה של מאה אחוז לאחד מהם. וגם עם מצב נהיגה המכונה "דריפט" שבו, כשההגנות האלקטרוניות מנותקות, ניתן לקבל היגוי יתר מגניב ונשלט. כיף טהור.

מנופים מפלסטיק

בשאר מצבי הנהיגה: "שטח", "קומפורט", "ספורט" ו"קופרה" אפשר לשלוט, כרגיל, על קשיחות הבולמים האדפטיביים, על ההיגוי, על נקודות החלפת ההילוכים ועל הסאונד. אבל ככל שניסיתי לדפדף בין מצבי הנהיגה השונים, אני עדיין תחת המסקנה שמשהו בחיבור בין תיבת ההילוכים לבין המנוע הזה לא עובד מאה ממאה.

קצת מוזר, אבל תיבת ההילוכים לא מספקת באופן מיידי את ההילוך הנכון כמעט בשום מצב נהיגה. זה שלח אותי מיד אל מנופי השליטה הידנית שממוקמים מאחורי ההגה. עם כל הכבוד, מהנדסים יקרים, במכונית שמייצרת קצב תנועה ברמה הזאת, הייתי מצפה לקבל מנופים גדולים ממתכת ולא שתי חתיכות פלסטיק קטנות מדי וזהות לדגמים רגילים (וזולים משמעותית).

בעצירות שבהן אני מנסה להוריד את הדופק ולצנן את הבלמים, החיסכון הקטן והמפתיע הזה מטריד אותי במחשבות. מה זה אומר אם המכונית החזקה והספורטיבית ביותר של קופרה היא כיום במרכב פנאי מוגבה? מה זה מלמד על הכיוון אליו לוקחת פולקסווגן את המותג החדש?

אני חושב שכנראה התשובה המתבקשת היא שתחת מעטה התדמית הספורטיבית, קופרה מנסה להתמקד גם בשימושיות, לפנות לקהל משפחתי במעמד סוציואקונומי גבוה ולשאוף לנתח רווחים גדול. שהרי אחד הסודות הגלויים בתעשיית הרכב הוא שיצרניות מותגי יוקרה מרוויחות יותר. כן, בעיקר בגלל תדמית.

קונצרט לארבעה מפלטים

באופן טבעי הייתי שמח למצוא את המנוע הזה ואת כל המכלולים המגניבים שעוטפים אותו במרכב של הלאון, או עוד יותר טוב בגרסת סטיישן מלהיבה. כנראה שאנשי השיווק חשבו שאי אפשר לתמחר ב-60 אלף יורו מכונית עם שם של סרט צרפתי, או שאודי פשוט לא היו מוכנים בשום אופן לתחרות ישירה כזו עם ה-RS3.

כשהכביש מוליך אותי אל שמורת הטבע של פארק דל גאראף, אני מבין שכל המחשבות האלה הן הסחת דעת ומאוד מומלץ להימנע מהן כרגע. האספלט משובח, אבל רצף הפניות הוא אינסופי והן משובצות בגשרים צרים ורעועים שנבנו עוד בימי הביניים. אני נזכר בחיוך הממזרי של המכונאי הספרדי ואומר לעצמי "פאק איט", מעביר למצב "קופרה" ולוחץ חזק.

ארבעת המפלטים משמיעים את כל הקונצרט הצפוי כולל תופים ומצלתיים של פיצוצי בק-פייר מרגשים. אפשר לשכוח בקלות שמדובר ברכב פנאי. מעל 3,000 סל"ד הכוח נצבר באופן לינארי ומהיר, ההיגוי מעולה, האחיזה טובה מאוד ואני לומד שאפשר להיכנס איתה לפניות בהילוך אחד יותר גבוה ממה שהמוח שלי מבקש. אין ספק, זאת מכונית מאוד מהירה ומאוד בטוחה. אין שום הפתעות. גם תחת האצה חריפה עם הגה פונה ימינה, היא תפנה ימינה, בלי תת היגוי או דרמות.

כמו טרובדור ספרדי

אז למה אני מתגעגע בכל זאת לקופרה הישנה שלי, שנחותה בבירור מה-VZ5 בכל פרמטר של כוח, מהירות, אחיזה ואבזור? ענין של ניואנסים, תחושות, חיבור. בקופרות הישנות הרגשתי שאני צעיר, שאני חייב לנהוג מאוד מדויק, שאפשר להוציא את המכונית מאיזון די בקלות. זה היה מאתגר ומהנה בעת ובעונה אחת. בפורמנטור VZ5 אני פשוט מרגיש יותר מבוגר. אני יכול לנסות להסביר את זה אבל נראה לי שזאת תהיה סתם אכילת ראש.

ויחד עם זאת, הייתי שמח לשים יד על פורמנטור VZ5 כזו. לא אכפת לי אם היא תהיה אחת מ-7,000 הראשונות, אחת מאלף הנוספות או מ-200 העתידיות. היא מכונית יוצאת דופן ויש סיכוי שתהפוך בעתיד של הרבה חשמל ומעט בנזין, לפריט אספנים. קצת מצער אותי לחשוב שהתפקיד שלה נועד להיות עלה תאנה שימסך את כיוון הפרמיום הענייני, החשמלי ונתח הרווחים אליו דוחפת פולקסווגן את המותג שהיה, ואני מקווה שגם יישאר בעתיד, אמיץ ושובב כמו טרובדור ספרדי.

  • מנוע: 5 צילינדרים, 2.5 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 390 כ"ס ב-7,000 סל"ד
  • מומנט: 48.9 קג"מ ב-2,250 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה כפולה קבועה
  • אורך: 446.8 ס"מ
  • רוחב: 185.2 ס"מ
  • גובה: 150.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 268.1 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,683 ק"ג
  • נפח תא מטען: 410 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 4.2 שניות, 250 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 9.8 ק"מ לליטר, 230 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 10
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר משוער: 480 אלף שקל

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה