דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

לקסוס LBX (נהיגה ראשונה) - מנסה לשבור מוסכמות

Getting your Trinity Audio player ready...
  • במה נהגנו: לקסוס LBX
  • מתחרים: וולוו EX30, מיני, אודי Q2
  • מתי אצלנו: פברואר-מרץ 2024
  • מחיר: 200-226 אלף שקלים
  • בעד: סביבת נהג, תא מטען, יחידת כוח, צריכת דלק
  • נגד: מושב אחורי, נוחות נסיעה

בגדול: או שאולי במקרה הזה צריך לעדכן את שם הסעיף ל"בקטן", כי לקסוס ממשיכה להציג דגמים קטני מידות שחורגים ממושג היוקרה המקובל. והפעם מדובר ברכב פנאי חדש בשם LBX, הנשען על פלטפורמת TNGA-B שמעניקה בסיס לטויוטה יאריס קרוס עם מספר שינויים שמתאפשרים מעצם היותה מודולרית.

בסיס הגלגלים ארוך ב-2 ס"מ (258 ס"מ), לרוחב המרכב נוספו 6 ס"מ (182.5 ס"מ) ובלקסוס מבטיחים קשיחות מרכב גבוהה יותר, בידוד משופר, ובעיקר מראה ומגע שונים מהותית במטרה לחבר את הדגם למחוזות היוקרה אליהם שייך המותג - וכמובן כדי להצדיק מחיר גבוה משמעותית.

עיצוב ותא נוסעים: וזה עובד, כי סביבת הנהג מרגישה מהודרת יותר מזו של להיט המכירות העממי יחסית. היא מעוצבת באופן נעים יותר לעין עם דגש על קווים מעוגלים לצד גימור מהודק ומוקפד יותר. מרשים יותר מסביבת הנהג ביאריס בעלת החומרים הפשוטים והקצוות החדים.

ואיך עומד ה-LBX מול מותגי יוקרה אחרים? לא רע בכלל, אם לוקחים בחשבון את מתחריו הישירים. לקסוס גם לא שוכחת לעדכן כי מדי 8-10 חודשים במהלך חייו של הדגם, היא צפויה לחדש פריטים קטנים בו כמו צבעי חגורות הבטיחות, צבעי תפרים ושאר פריטים צבעוניים שנועדו להשאיר דגם רענן ולקוחות דרוכים.

כל רמות הגימור עשירות למדי וכוללות בין היתר מסך מגע מרכזי ("9.8) עם קישוריות Apple CarPlay אלחוטית ו-Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת, תאורת לד היקפית ופרט לרמת הגימור הבסיסית, גם בלוח מחוונים דיגיטלי ("12.3). חבל לטעמנו שאין אפילו אפשרות לחלון שמש, מסמניו הבולטים של דגם יוקרה.

הממדים הקומפקטיים אחראים אמנם לסביבה מוגבלת במרחב, אבל הישיבה מלפנים נוחה עם תנוחת נהיגה טובה. מצד שני, הסיפור מאחור שונה לגמרי. הדלת הקטנה פוערת פתח קטן יחסית ומצומצם עוד יותר בשל הזווית המוגבלת של הדלת. המושב מאחור גבוה והישיבה בו כמעט זקופה, אך מרווח הרגליים שהוא מאפשר מוגבל. זאת למרות הטריק המוכר בו מגביהים את המושב כדי לאפשר רגליים שאינן נשלחות לפנים.

אבל יותר ממגבלת המקום - אחרי הכל, זהו רכב קטן מידות - מה שמפתיע הוא ההבדל בתחושת היוקרה בין חלקו הקדמי של הרכב לאחורי. בלקסוס מודים כי המושב מאחור פחות מושקע ומאובזר, ולכן גם אינו כולל פתח מיזוג. אבל זה לא מסביר את דיפון הדלתות מפלסטיק פשוט, דק וגס, ובעיקר לא הולם את השיוך היוקרתי אליו ה-LBX שואף. תא המטען גדול ועמוק שזה מצוין, אבל השכבת המסעד מאחור אינו מייצר רצפה שטוחה.

מנועים וביצועים: LBX מוצע בהנעה היברידית בלבד, כאשר במפתיע, פתרון כל-חשמלי לא נמצא אפילו בתכנון. מערכת ההנעה מורכבת מיחידת בנזין אטמוספרית עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, ומנוע חשמלי שיחדיו מפיקים 136 כ"ס. בדיוק אותו מנוע של יאריס קרוס, כאן עם גל איזון בתוך גל הארכובה למזעור רעידות בסרק, בעיה מוכרת של מנועי שלושה צילינדרים.

גם המנוע החשמלי זהה, וכך גם תיבת ההילוכים הרציפה שמכוילת מעט אחרת. הסוללה לעומת זאת שונה לחלוטין, עם קיבולת אנרגיה עדיפה ביחס למשקל, כשהיא מיועדת לסייע בתחילת תנועה, בתוספת כוח כשזו נדרשת ובגלישה חשמלית לפרקי זמן ארוכים יותר לקראת עצירה ובשיוט.

השינויים האלה מייצרים אופי שונה ליחידת הכוח, עם ביצועים מספקים בכל תוואי דרך , במיוחד במהירות עירונית ופרברית. די להסתכל בנתון התאוצה הרשמי 9.2 שניות מ-0-100 ב-LBX לעומת 10.7 שניות ביאריס קרוס כדי להבין כמה ההבדל גדול.

כרגיל, אופי תיבת ההילוכים הרציפה גורם למנוע לפעול בסל"ד גבוה ומונוטוני בעת מאמץ, אבל הצליל בכל זאת נעים, הבידוד סביר וממילא במרבית הזמן תיבת ההילוכים מאפשרת למנוע להישאר שקט ויעיל. ולמרות כל אלה, נתון צריכת הדלק מצוין עם 19.1 ק"מ לליטר.

נוחות והתנהגות: לקסוס עשו המון כדי לשפר את איכות הנסיעה הלא בדיוק מרשימה של יאריס קרוס. השלדה הוקשחה, חומרי בידוד נוספו, המתלים כוילו אחרת. עד 30 קמ"ש יש עדיין תחושה עסוקה מדי, אבל גבשושיות ובמפרים מטופלים כראוי והנוחות טובה. מעבר למהירות זו ועד סביבות 50-60 קמ"ש, הנוחות פחות טובה כש-LBX מתקשה להתמודד עם כלל המפגעים עם קיפוצים מכל שיבוש קטן.

במעלה הקמ"שים LBX הנוחות משתפרת אבל גם אז היא באזורי ה"בסדר", לא יותר מזה. הפריעו לנו רעשי רוח ועוד יותר מכך רעש שבקע מהצמיגים השמנמנים (225/55/18), אלה שגם נושאים באחריות לנוחות נסיעה בינונית.

הממדים הצנועים וההיגוי המהיר - 2.75 סיבובים בין נעילות - מעניקים ללקסוס הקטן יכולת עירונית טובה, מבלי לפגום ביכולת הדינמית מחוץ לעיר. כאן ניכרים השיפורים ובעיקר ההקשחות שעבר המרכב בדרך מטויוטה ללקסוס.

סיכום: מפתה להשוות את לקסוס LBX למכונית עליה הוא מבוסס, טויוטה יאריס קרוס שמחירה נמוך בעשרות אחוזים. גם די מתבקש. ואפשר בהחלט לומר שבמבחן התוצאה הצליחו בלקסוס להעלים חלק ניכר מהזהות עם הדגם העממי יותר. אבל יש שאלה גדולה יותר.

עד היום, אף מותג יוקרה לא הצליח - חלקם גם לא ניסו, חובה להזכיר - להתמודד בכבוד עם דגמים קטנים. כמו למשל מקטגוריית ה-B-SUV אליה שייכת ה-LBX. בעיקר כי קשה לשמור על רמת מחיר הגיונית לרכב מאוד קומפקטי, ועדיין להשאר רווחיים. האם לקסוס הצליחה? הניסיון מעורר הערכה ואם להתחשב בצפי המכירות של היבואנית לישראל (950 בשנה), אולי אפילו תהיה ראשונה להצליח.

  • מנוע: 3 צילינדרים, 1.5 ליטר, בנזין היברידי
  • הספק משולב: 136 כ"ס ב- - סל"ד
  • מומנט: - קג"מ ב- - סל"ד
  • תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה קדמית
  • אורך: 419.0 ס"מ
  • רוחב: 182.5 ס"מ
  • גובה: 154.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 258.0 ס"מ
  • משקל: 1,280 ק"ג
  • נפח תא מטען: 332 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 9.2 שניות
  • מהירות מרבית: 170 קמ"ש
  • צריכת דלק: 21.7 ק"מ לליטר
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר: 200-226 אלף שקלים

הכתב היה אורח חברת לקסוס

למאמר זה התפרסמו 24 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה