דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

"מכוניות שרירים גורמות יותר לתאונות קטלניות"

Getting your Trinity Audio player ready...

איגוד חברות הביטוח האמריקאיות (IIHS) פרסם את תוצאות המחקר בנושא מעורבות של דגמי רכב שונים במוות של נהגים - בין אם מדובר בנהג של כלי רכב מסוים, בין אם מדובר במוות של נהג אחר כתוצאה מאותו כלי רכב.

המחקר, המתבצע אחת לשלוש שנים, הוביל את אנשי הארגון להכריז על "מסוכנות של מכוניות שרירים". על פי נתוני הארגון, מכוניות חזקות וספורטיביות באופיין כמו דודג' צ'לנג'ר וצ'ארג'ר, שברולט קמארו, פורד מוסטנג, סובלות ממעורבות גבוהה יחסית בתאונות, גם כאלה שבהן נהרגו הנהגים שלהן, גם כאלה שגרמו למוות של נהגים אחרים.

מהנתונים עולה כי שני דגמים בולטים במיוחד בשיעורי מוות: דודג' צ'לנג'ר, בעיקר צ'ארג'ר. שתי מכוניות ה"שרירים" האחרות - שברולט קמארו, פורד מוסטנג - לא גרמו ליותר הרוגים מאשר ניסאן אלטימה או קיה פורטה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שיונדאי אלנטרה וקיה פורטה נמכרות בכמות כפולה ביחס לקמארו או מוסטנג, כך שסטטיסטית "מכוניות השרירים" אכן מעורבות יותר.

ההצלבה בין כמות הנהגים ההרוגים לבין נהגים אחרים שנהרגו בתאונה של אותן "מכוניות שרירים" מלמדת, לדברי IIHS, על אופי נהיגה פרוע בקרב נהגי המכוניות האלו - אופי שמקורו בשיוך הדגמים האלו לעולמות התחרותיים, אבל גם לשיטות השיווק של היצרניות שלהן ש"רוכבות" על השיוך הזה. אנשי הארגון שללו קשר בין התאונות ובין עוצמת מערכות ההנעה - הם מציינים כי גם לדגמים היותר בטיחותיים וגם ל"מכוניות השרירים" יש הספקים דומים (כ-250-300 כ"ס).

באופן ממוקד יותר, צ'ארג'ר וצ'לנג'ר הן מכוניות ותיקות שמקורן כבר בן למעלה מעשור, ורמת מערכות הבטיחות שלהן בהתאם, למרות מערכות בטיחות מתקדמות שנוספו לאורך השנים (בצ'ארג'ר, לא בצ'לנג'ר). הארגון כן מתייחס לכושר ההגנה ולמערכות בטיחות, אבל לא הזכיר את זה בהקשר של דגמי דודג' ה"שריריים" שהוזכרו לרעה באופן מיוחד.

לצד זאת, הדגמים שנותרו המסוכנים ביותר אלו הקטנים. לפי הנתונים, המכוניות עם שיעורי תמותת הנהגים הגבוהים ביותר אלו מיצובישי ספייס סטאר ואטראז', יונדאי אקסנט, שברולט ספארק, קיה ריו סדאן, כשגם ניסאן אלטימה וקיה פורטה מדורגות גבוה יחסית.

המשותף לכולן הוא היותן פשוטות יחסית, עם מערכות בטיחות מתקדמות רק בתוספת תשלום. בהינתן שרוב כלי הרכב בארה"ב הם רכבי כביש-שטח וטנדרים במשקל 2-3 טון לפחות, אותם טנדרים גדולים (בעיקר ראם, פורד) אחראים מובילים לרוב מקרי המוות של נהג אחר.

מה אנחנו חושבים: נתוני הארגון מלמדים את מה שכבר ידוע – מכוניות קטנות ופשוטות (בוודאי ללא מערכות בטיחות מתקדמות) סובלות מרמת בטיחות נמוכה יחסית, בעוד שמי שמחפש רכב בטיחותי, כדאי שיבחר במכונית יוקרה עם הנעה כפולה כמו מרצדס E קלאס או וולוו XC60. כמאמר הפתגם - עדיף להיות עשיר ובריא מאשר עני וחולה.

בנוגע לדגמי ה"שרירים", גם כאן אין חדש תחת השמש - מכוניות עם אופי ספורטיבי, האהובות על צעירים, מעורבות יותר בתאונות דרכים. עם זאת, ההתמקדות בהן נראית מוגזמת. כן, יש גם דגמים בעלי גוון ספורטיבי ו"פרוע" יותר וזה בסדר, הפתרון הוא לא לנטרל אותן ולצבוע את העולם בגוון אחיד ופוליטיקלי-קורקט. הפתרון הוא חובת התקנה של מערכות בטיחות מתקדמות, לצד חינוך לנהיגה נכונה ועידוד נהיגה ספורטיבית במקומות מתאימים.

למאמר זה התפרסמו 12 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה