דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אירופה נגד סין - המלחמה הקרה על הרכב החשמלי עולה שלב

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • נחשול המכוניות הסיניות מדאיג את האירופים
  • באיחוד פותחים בחקירה בחשד ל"תחרות בלתי הוגנת"
  • הסינים מאיימים: "החקירה תשפיע לרעה על היחסים"

מסירים את הכפפות: המלחמה של אירופה כנגד תעשיית הרכב הסינית, שעד כה התנהלה מתחת לפני השטח, הופכת בימים אלו למשבר מדיני של ממש. מוקדם יותר השבוע הודיעה נציבות האיחוד האירופי על פתיחה בחקירה בנוגע לסבסוד הממשלתי לתעשיית הרכב החשמלי הסינית שמאפשרת ליצרניות להציף את השוק האירופי במגוון דגמים עצום במחיר אטרקטיבי. הסינים בתגובה: "השפעה שלילית על היחסים הכלכליים בין סין לאיחוד האירופי".

בניגוד למצב בישראל, נתח השוק של הרכבים הסינים באירופה עדיין נמוך ועומד השנה על כ-8% מסך הרכבים החשמליים שנמכרים באירופה. על פי הערכות באירופה, המספר הזה עשוי להכפיל את עצמו בתוך כשנתיים ולהוביל למשבר של ממש בתעשיית הרכב האירופית, שמספקת תעסוקה למיליונים במדינות האיחוד.

על פי בכירים באיחוד, מחירם של הרכבים החשמליים מסין זול בכ-20% לעומת דגמים אירופאיים מקבילים, זאת בזכות סבסוד ממשלתי עמוק שיצר "הפרה משמעותית של כללי התחרות". שר הכלכלה הגרמני טען כי "מדובר בתחרות בלתי הוגנת, נהיה חייבים לנקוט בפעולה", ואילו בכירה בממשלת צרפת הכריזה כי "לא ניתן לשוק שלנו להיות מוצף ברכבים חשמליים בסבסוד יתר המאיים על החברות שלנו".

אנליסטים מעריכים כי בין השנים 2016 ל-2022 סבסדה ממשלת סין יצור של רכבים חשמליים והיברידיים בהיקף של 57 מיליארד דולר. הערכות אלו מצטרפות לדברים של מייסד יצרנית הרכב ניו, שטען כי היצרניות הסיניות נהנות מיתרון של 20% בעלויות הייצור על פני המתחרות, "הודות לשליטה של סין בחומרי הגלם ובשרשרת האספקה". על פי הערכות, היצרניות הסיניות רכשו בשנה שעברה סוללות לרכבים חשמליים בעלות של 130 דולר לקוט"ש, בעוד מחירן העולמי עמד על 151 דולר לקוט"ש.

התגובה הסינית: בתגובה לחקירה יצאה ממשלת סין בהכרזת נגד מאיימת, וטענה כי "החקירה היא מעשה פרוטקציוניסטי עירום שישבש ויעוות את תעשיית הרכב ושרשרת האספקה העולמית, כולל זו של האיחוד האירופי, ותהיה לה השפעה שלילית על היחסים הכלכליים והמסחריים בין סין לאיחוד האירופי. סין תשים לב היטב לנטיות הפרוטקציוניסטיות ולפעולות המעקב של האיחוד האירופי, ותשמור בחוזקה על הזכויות והאינטרסים הלגיטימיים של חברות סיניות".

אל האינטרס הסיני מצטרפות יצרניות רכב אירופאיות, בראשן פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס שמסתמכות באופן משמעותי על המכירות בסין ומפצירות בבכירי האיחוד האירופי להימנע מפגיעה ביחסים. יו"ר מרצדס, אולה קלניוס, אמר לאחרונה כי "מכסים ומחסומי סחר מול סין אינם הדרך קדימה, עלינו לשמור על סחר חופשי".

מה אנחנו חושבים: בישראל הפכו כלי הרכב הסיניים למילה נרדפת לרכבים חשמליים, אבל באירופה הפלישה הסינית עדיין בחיתוליה. ובכל זאת, יצרני הרכב הוותיקים באירופה כבר מבינים היטב את האתגר הצפוי להם, והממשלות - שחוששות מגלי פיטורים שיובילו למיתון - פועלות במטרה למזער את הנזקים הצפויים.

להערכתנו, כל עוד יתנהלו קרבות המסחר עם איומים בחקירות ובהטלת מכסים, היתרון יעמוד לצידם של הסינים - שכן לאירופים יש הרבה יותר מה להפסיד במקרה של פגיעה ביחסים הכלכליים בין המעצמות. יצרניות הרכב האירופאיות יצטרכו להמציא את עצמן מחדש כדי להישאר תחרותיות, אחרת גורלן יהיה מר.

למאמר זה התפרסמו 16 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה