דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המבקר מתריע על בעיות במעבר לחשמל? לאוצר זה פחות מפריע

Getting your Trinity Audio player ready...

משרד האוצר מדווח היום (ד') כי צי הרכב הממשלתי המונה כ-15 כלי רכב, צפוי להתחדש בשנים הקרובות באלפי כלי רכב חשמליים, זאת "כחלק ממעבר הצי הממשלתי לרכבים בהנעה אלטרנטיבית, בהתאם ליעדי הממשלה למאבק במשבר האקלים". לדברי האוצר, בצי הרכב הממשלתי כלולים כלי רכב משטרתיים, רכב בשירות הכבאות, שירות בתי הסוהר ומשרדי ממשלה שונים, אך גם רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות.

באוצר מזכירים כי מכרז הרכב החשמלי הוא חלק מהפיכת צי הרכב הממשלתי לנקי וללא פליטת מזהמים עד לשנת 2035, ובהמשך להחלטת הממשלה לרכוש מכוניות נוסעים חשמליות בלבד החל ב-2025.

לדברי האוצר, "השימוש ברכבים בעלי הנעה אלטרנטיבית צפוי להקטין באופן משמעותי את הוצאות הממשלה העתידיות בגין דלק ותחזוקה, וכל זאת תוך צמצום זיהום האוויר הנוצר מרכבי הבנזין הקיימים כיום בצי הממשלתי.

הדגמים החשמליים הזוכים במרכז:

ג'ילי - גאומטרי C

טויוטה - BZ4X

יונדאי - איוניק 5

קיה - נירו ו-EV6

BYD - אטו 3 ודולפין

MG - מארוול R

פרסום תוצאות המכרז מגיע יומיים בלבד לאחר שמבקר המדינה פרסם את הדו"ח האחרון, ובו הוא מפרט שורת כשלים של הממשלה בתכנון מעבר ראוי לתחבורה חשמלית בכלל ורכב פרטי חשמלי בפרט. כך למשל, המבקר מזכיר כי ישנה החלטת ממשלה לפיה 95% מהמכוניות החדשות שיימכרו כאן ב-2030 יהיו חשמליות, אך תקנות התכנון והבנייה קובעות כי בנייני מגורים חדשים יתמכו בטעינה של 20% בלבד מכלי הרכב החונים בהם, מבלי להסדיר חוקית נוהל הקמת עמדות טעינה בבתים משותפים.

זוכרים את החלטת הממשלה ל-95% חשמליות עד סוף העשור? מסתבר כי לפי תוכניות הייצור העתידיות של חברת החשמל, בסוף העשור יהיו רק 74% כלי רכב חשמליים. חברת נגה האחראית על תכנון משק החשמל, מעריכה כי המספר יהיה נמוך יותר ויעמוד על 70%. מי צודק? לא ברור. מה שבטוח, אין קשר בין החלטות הממשלה למבצעי המדיניות.

המבקר מלין גם על הכשל בהתקנת מוני חשמל חכמים ההכרחיים להתקנת כמות עמדות טעינה עצומה שתידרש עד סוף העשור, תוך שהוא מעדכן כי המצב באירופה מבחינה זו היה טוב פי 10 לפני ארבע שנים מהמצב הנוכחי אצלנו.

וכך קורה שבעוד המדינה אינה ערוכה כלל לרכב החשמלי, או לפחות מפגרת בשנים אחרי התהליכי הפיתוח וההכנה הנדרשים, משרד האוצר מתהדר בתוספת אדירה של כלי רכב חשמליים לצי הרכב הממשלתי. מצד שני, יתכן ולכל העובדים שיקבלו אחד, יש בית פרטי עם עמדה מסודרת. וכמובן, שחברת חשמל תשדרג מיידית את תוכניותיה כדי להתאים אותן  לתוכניות האופטימיות מבית אגף החשב הכללי במשרד האוצר.

למאמר זה התפרסמו 13 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה