בקצרה:
- פורד מצמצמת השקעה בפיתוח חשמליות גדולות
- מעוניינת לעבור לדגמים קטנים וזולים יותר לרכישה
- נראה כי גם באירופה מתכנסים לקו אסטרטגי דומה
מחשבים מסלול מחדש: אחרי שהשקיע מיליארדי דולרים בפיתוח דגמים חשמליים גדולים ויקרים, בראשם המוסטנג מאך E והטנדר F-150 לייטנינג, ובשניהם נחל אכזבה שיווקית, מודיע קונצרן פורד על שינוי כיוון. בעתיד יתרכז בפיתוח פלטפורמה לרכב חשמלי קטן וזול יותר, שיוכל לייצר רווחים בתוך זמן קצר.
בפורד מעריכים כי השנה הנוכחית תסתיים עם הפסד של כ-5 מיליארד דולר רק על יצור כלי רכב חשמליים, וכבר החלו לפעול לצמצום הייצור של קו הדגמים הנוכחי. זאת לאחר שבכירים ביצרניות האמריקאית הגדירו את היצרניות הסיניות כ"איום אסטרטגי אדיר".
מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי, אף הצהיר, במסגרת ועידת הרכב הגלובאלית שנערכה בניו יורק, כי "אם אתה לא יכול להתחרות בצורה שווה מול הסינים ברחבי העולם, אז 20-30% מההכנסות שלך נמצאות בסיכון. זו בעיה שאנחנו חייבים לתקן".
לדברי פארלי, רכב חשמלי גדול יותר מפורד אסקייפ (שאצלנו מוכר יותר כפורד קוגה) יכול להשתלם רק כשהוא מיועד לעבודה בלבד. בסגמנטים קטנים יותר, לעומת זאת, עלות הרכישה והאחזקה של הרכב החשמלי נמוכה יותר ויכולה להיות כלכלית, לעומת רכישת דגמים עם מנועי בנזין כמו טויוטה קורולה, הונדה סיוויק או אפילו טנדרים קלים כמו פורד מאבריק.
"למרות שכעת זה נראה כמו צעד הפסדי", ציין פארלי, "פלטפורמה חשמלית קטנה יכולה להיות רווחית בתוך זמן קצר יחסית".
ולא רק בפורד: גם ברנו ובאגף האירופי של קונצרן סטלנטיס מרכזים מאמצים שמטרתם הוזלת העלויות של דגמים חשמליים, כדי להתגבר על ההאטה הלא צפויה בקצב הביקוש. לוקה דה מאיו, מנכ"ל רנו, ציין בימים האחרונים כי "הורדת המחיר תהיה פשוטה יותר במכוניות הקטנות, מכיוון ששם ניתן לחתוך את קיבולת הסוללות - שעדיין מהוות כ-40% מעלות הרכב. לעומת זאת, המחיר לרכב עם סוללות גדולות יותר ישאר גבוה".
סמנכ"ל הכספים של רנו אמר כי הפחתת עלויות הייצור תתבצע לפני הפחתת המחירים, במטרה לשמור על שולי הרווח, אך המגאן החשמלית כבר הוזלה במספר שווקים אירופאיים ואילו הסניק העתידית צפויה להיות מושקת השנה במחיר של פחות מ-40 אלף יורו - נמוך מהציפיות המוקדמות.
קרלוס טבארס, מנכ"ל קבוצת סטלנטיס ששמו נקשר במיזוג אפשרי עם רנו, הצטרף להצהרות האלו וציין כי "המשימה שלנו היא צמצום מהיר של העלויות במטרה למכור רכב חשמלי באותו המחיר של רכב מקביל עם מנוע בעירה פנימית - מכיוון שהסינים כבר יודעים לעשות זאת".
טבארס ציין כי הפערים בין סוגי ההנעה כבר נמצאים בתהליך של צמצום בשל ירידה במחירי חומרי הגלם לייצור סוללות, וציין כי הוא מעוניין לצמצם את התהליך.
מה אנחנו חושבים: לא היינו צריכים את ההצהרות של בכירי פורד, סטלנטיס ורנו, כדי להבין שעד כה רק הסינים הצליחו לשווק מכוניות חשמליות במחירים משתלמים. בישראל ישנם כיום 25 דגמים חשמליים במחיר שנמוך מ-200 אלף שקל, מתוכם 15 מגיעים מסין ותופסים כ-90% המכירות בגזרת המחיר שלהם.
לאחרונה החלו היצרניות המערביות לשנות כיוון ולהציג תכניות דגמים חשמליים במחירים נגישים יותר - למשל סיטרואן eC3, ג'יפ אוונג'ר, רנו 5, פולקסווגן ID.2 ועוד. גם פורד מצטרפת סוף סוף למגמה הזו, אבל לנו יש הרגשה שהמילה האחרונה מכיוונם של הסינים טרם נאמרה.
פורסם לראשונה ב- 18.02.24
למאמר זה התפרסמו 14 תגובות