בקצרה:
- מאזדה לא ממהרת להדביק את יריבותיה במירוץ החשמלי
- חישמול יגיע בשלבים, עם המשך פיתוח גרסאות היברידיות
- הפלטפורמה של מאזדה, מערכות החשמל של טויוטה
מאזדה לא ממש ממהרת להצטרף לטרנד החשמלי, ועושה זאת בצעדים (מאוד) מדודים. ולדברי המנכ"ל שלה זה הדבר הנכון לעשות בתקופת אי הוודאות הנוכחית. מתי כן? בשנים הקרובות יגיע שינוי ועד 2030, כך הוא מבטיח, ישיק המותג שמונה דגמים חדשים.
מאשאהירו מורו (More), מנכ"ל מאזדה, אמר ל'אוטומטיב ניוז' כי "אחרי ביקושים גבוהים למכוניות חשמליות בשנים האחרונות, אנחנו עדים לירידה בביקוש העולמי. יצרניות שונות עוצרות מימון ומעדכנות תוכניות וגם אני בלמתי - ממש קלות - את תוכניות חישמול שלנו.
"עד 2030 הביקוש יעלה אבל בדרך יהיו גם מורדות וניאלץ להתאים את עצמנו לדרישות הצרכן שרוצה אלטרנטיבה לרכב חשמלי מבוסס סוללות. ב.מ.וו וטויוטה למשל עובדות על פיתוח חשמלית מבוססת מימן".
שלב ראשון: בתקופה הקרובה תתמקד מאזדה בדגמי בנזין, היברידי והיברידי-נטען. המנכ"ל מבסס את דבריו על תחזית החברה לשנת 2025, לפיה מכירות מאזדה ירדו ל-1.6 מיליון. הירידה בתחזית נובעת בעיקר מירידה צפויה במכירות בסין בשל איחוד פעילויות, וירידה באירופה וביפן בשל מה שהוא מכנה "שימת דגש על איכות במקום על כמות". לעומת זאת, המכירות בצפון אמריקה יעלו מ-500 ל-600 אלף עד 2025, ומכאן משקל היתר שניתן לחלופות מחושמלות על פני חשמליות לגמרי.
את חוד החנית יוביל הקרוסאובר הגדול ביותר של מאזדה, CX-90, שמוצע כדגם היברידי-נטען וזוכה לביקוש גבוה ב-50% מכפי שהוערך תחילה. בשנה הבאה יצטרף CX-70 שגם הוא יוצע בגרסה היברידית-נטענת ובין-לבין יוצע CX-50 בגרסה היברידית שתתפוס בין 20%-25% ממכירות הדגם.
להבדיל מגרסאות היברידיות-נטענות שהן פיתוח עצמי של מאזדה, המערכות ההיברידיות הן מוצר מדף של טויוטה שמגיע בחסות הקשר בין החברות, כאשר טויוטה אוחזת ב-5.1 ממניות מאזדה.
שלב שני: נתח החשמליות תופס כיום פחות מאחוז אחד במאזדה ומבוסס על דגם אחד בלבד, MX-30 שייצורו צפוי להיפסק עד סוף שנה זו. רק בעוד כשנתיים יוצגו ראשוני הקו החשמלי החדש, עם שמונה דגמים בסך הכל עד סוף העשור. כולם אגב במבנה של רכב פנאי (קרוסאובר), תוך ניסיון להתרחק ממשפחתיות קומפקטיות ומכוניות קטנות בהן מרכיב הסוללות יקר מדי ביחס למחיר המכונית והרווח היחסי על כל רכב נמוך ביחס לרכבי פנאי.
מאזדה לא מתכננת לזנוח את השוק האמריקאי הגדול והחשוב עבורה המתעכב במעבר לחשמל, וגם לא שווקים "מאותגרי אימוץ" אחרים, ולכן היא מפתחת שני סוגי פלטפורמה: האחת חשמלית-ייעודית, ושניה המתאימה גם למנועי בעירה פנימית ומערכות הנעה היברידיות למיניהן. בגזרה החשמלית היא תציע שלושה סוגי מנועים חשמליים בטווח ההספק של 95-150 כ"ס, ובסידור של מנוע יחיד או יותר.
משנת 2026 דגמים חשמליים ומחושמלים של מאזדה יאמצו מערכות אלקטרוניקה ותוכנות שיפותחו במשותף עם טויוטה. להערכת המנכ"ל, הישענות על טכנולוגיה של טויוטה תוזיל את עליות הפיתוח בין 70%-80% לעומת פיתוח עצמי, ושוות ערך לפיתוח שני דגמים חדשים.
מה אנחנו חושבים: נהוג לומר שתעשיית הרכב היא תחום תחרותי, אבל המציאות כיום מוכיחה שהתחום הופך גם למאוד שיתופי. מאזדה היא חברה קטנה יחסית ולכן חייבת להיעזר ביצרנית נוספת כדי לשרוד. היא "מצאה" את טויוטה הענקית שכבר שלחה זרועות ורקחה שותפויות עם סובארו, סוזוקי וסטלנטיס.
כן שווה להתעכב על האיטיות בה מאמץ המותג את עולם החשמל ששוטף את התעשייה. נכון, מנכ"ל מאזדה נחוש בדעתו כי על אף החדירה המאוחרת לשוק החשמליות, הוא יוכל לבסוף הדביק את הקצב. וגם נכון שעם הגב הכלכלי של טויוטה שבעצמה מתחזקת בתחום, זה אמור להיות בר ביצוע.
אבל ראשית, בכך מסתכנת מאזדה באובדן עצמאותה התדמיתי ומעשי, בזמן שזהותה הוא מרכיב חשוב מאוד שסנטימנט הרכישה של מוצריה.
ויש נקודה נוספת. למרות ההאטה בחדירת הרכב החשמלי לתעשייה, ברור לכולם מה הכיוון. וגדולות ועשירות ממאזדה הקטנה כבר מצאו עצמן בפיגור שעלה סכומי עתק כדי לצמצמו. סכומים שלמאזדה (ואפילו לטויוטה) אין רצון או יכולת להשקיע. מישהו הזכיר את פולקסווגן?