בקצרה:
- האיטלקים חוקרים חשד להפצת מידע מטעה על ידי יצרני רכב
- מתמקדים ביצרני רכב חשמלי הגדולים בעולם
- חשדות גם לגבי המידע הנוגע לאחריות על הסוללות

"חשד להתנהלות לא הוגנת". כך מגדירה הרשות האיטלקית לתחרות ומסחר הוגן (הגנת הצרכן) באיטליה את החקירה בה פתחה במעורבות ארבעה יצרני רכב חשמלי גדולים התופסים חלק ניכר מכלל כלי הרכב החשמלי שיוצרו אשתקד בעולם.
הארבעה הם טסלה האמריקאית, BYD הסינית, פולקסווגן הגרמנית וסטלנטיס הצרפתית-איטלקית-אמריקאית. יש לציין עם זאת כי החקירה מתייחסת למרכזים האיטלקים של היצרניות השונות. בכולם נערכו לפני מספר ימים חיפושים על ידי רשויות החוק המקומיות.
חשדות נגד היצרנים המוזכרים מוכרים היטב בתעשיית הרכב, שכן הם מלווים אותה כבר עשרות שנים. בעבר עם יצרני דגמים בעלי מנועי בנזין ודיזל שספגו קנסות כבדים, כעת מתייחסת החקירה לכלי רכב חשמליים, שהגיעו אשתקד לכ-15% מכלל כלי הרכב החדשים שעלו על הכביש באירופה.
בין היתר נחשדים היצרנים בדיווח שקרי על טווח נסיעה, על ירידה - עם השנים - בתפוקת הסוללה ומגבלות הנוגעות לאחריות לגביה. כך מדווחת הרשות האיטלקית.
"החקירה מתמקדת במידע שמועבר לצרכן ביחס לטווח החשמלי (של המכוניות השונות, ה.פ), קיבולת סוללה פוחתת ומגבלות מחייבות לשמירה על אחריות היצרן לסוללה, בכל המקרים שלא לפי החוק, כך בהודעה של הרשות. היא מבהירה כי היא מתמקדת בפרסומים מטעים באתרי היצרנים השונים בנוגע לטווח הנסיעה, "תוך הצגת נתונים גנריים, לעיתים מנוגדים זה לזה - ביחס לטווח הנסיעה, מבלי להבהיר איזה משתנה משפיע על הנהיגה וכיצד, ומה המשמעות של טווח הנסיעה הריאלי בעקבות כך".
בנוסף טוענת הרשות כי היצרנים "כשלו בהצגת מידע ברור ומלא על ירידה בקיבולת הסוללה בעת שימוש רגיל ברכב, כמו-גם על תנאי האחריות של הסוללה".
מה אנחנו חושבים: המידע הזה אינו מפתיע כמובן. לא ספציפית ביחס ליצרנים המוזכרים והנחקרים, אלא בנוגע לתעשיית הרכב שבוחרת בכל שיטה חוקית לפאר ולרומם את ביצועי הרכב - ובמקרה של חשמלי, בעיקר בנוגע לטווח, מהירות טעינה וקיבולת סוללה - גם אם מדובר בהטעיית הצרכן. כך היה וכך כנראה יהיה גם בעתיד.
הקיצוניים ביותר מבחינה זו הם משווקי כלי רכב היברידיים נטענים שנוקבים ללא בושה בטווחים סנסציוניים של עמוק-עמוק בתוך הארבע ספרות בקילומטרים לטעינה-מיכל דלק אחד. כי הם יכולים, בעיקר כי תנאי הבדיקה הקיימים עדיין רחוקים מאוד (מאוד-מאוד) מהמציאות על הכביש.
טוב שיש עדיין רשויות שבודקות את הנושא ונדרשות לכך, גם במחיר התנגשות עם יצרני רכב גדולים בעלי השפעה פיננסית בלתי מבוטלת. אנחנו תמיד בעד.