דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

למרות הדיון בבג"ץ: אושרו תקנות הפעלת מערכת עין הנץ

Getting your Trinity Audio player ready...

תקנות המשטרה השנויות במחלוקת להפעלת מערכת ״עין הנץ״, שנרכשה במקור כדי לנטר עבירות נהיגה אך מאפשרת גם מעקב אחר אזרחים והצלבת מידע עם מקורות נוספים, אושרו היום (ד') בוועדה לביטחון לאומי. התקנות אושרו ברוב של שלושה תומכים אל מול מתנגד אחד, למרות שכנגד השימוש במערכת מתנהלת עתירה בבג״ץ.

מערכת עין הנץ בתל אביב

נזכיר כי לפני כחודש הגישה האגודה לזכויות האזרח עתירה לבית המשפט העליון נגד משטרת ישראל, כנסת ישראל, הוועדה לביטחון לאומי, השר לביטחון לאומי, שר המשפטים והרשות להגנת הפרטיות, בדרישה לעצור את השימוש במערכת. זאת בטענה כי הוועדה לא אישרה את תקנות השימוש במערכת בזמן אליו התחייבה (חצי שנה מיום חקיקת הצו על תנאי שנתן בג״ץ לפי תשעה חודשים), ובשל כך קיימת סכנה לפרטיות האזרחים.

לפי התקנות שאושרו באיחור, מידע שמקורו במצלמה מיוחדת-נייחת יישמר לתקופה של שנתיים, ואילו מידע הנאגר במאגר שמקורו במצלמה מיוחדת-ניידת, יישמר לתקופה של שנה. יחד עם זאת נקבע כי קצין רשאי להורות על תקופת שמירת מידע קצרה מהאמור, לפי מיקומה של המצלמה. בנוסף, אם המידע נועד למטרת איתור נעדר או אדם שיש חשש לשלומו, או לשם אכיפת צווי כניסה למקומות ציבוריים או צווי הרחקה ממקומות ציבוריים, המידע ישמר למשך 30 יום.

בחלוף שישה חודשים ממידע שנשמר ממצלמה נייחת או שלושה חודשים ממידע שנשמר ממצלמה ניידת, הצילומים יופרדו באופן אוטומטי והשימוש בהם יעשה רק למטרות ספציפיות שקבועות בחוק, בהן: הצלת חיי אדם או הגנה עליהם, גילוי, חקירה או מניעה של פשע, גילוי עבריינים, חילוט רכוש ועוד.

ח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה שדנה בתקנות, אמר כי ״הצלחנו להגיע להסכמות רחבות ולא הקלנו ראש בהערות שהתקבלו״. אלא שבניגוד לדבריו של פוגל על ״הסכמות רחבות״, ח״כ גלעד קריב (העבודה) דווקא טען כי הוא "מאתר פערים גדולים בתקנות שלא משרתות את התכלית הבלעדית של מאבק בפשיעה. יש תחושה שעמוד השדרה המקצועי של המשטרה הולך ונשחק״.

עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח, אמר כי "מדובר בחוק תקדימי ומסוכן, שמטרתו העיקרית היא לאפשר למשטרה לאסוף באופן שיטתי מידע אישי רגיש של כל אזרחי המדינה. מעקב מתמשך אחר התנועות שלנו ואגירת מידע בדבר נתיבי התנועה והמיקומים שלנו במשך תקופה של שנתיים, תאפשר למשטרה לדעת פרטים רבים ואישיים שנוגעים לצנעת חיינו, לקשרים החברתיים שלנו, ולהעדפות שלנו ואפילו לדעות הפוליטיות שלנו. שוטר שירצה לפשפש בהיסטוריית הנסיעות שלנו לא יצטרך אפילו צו שיפוטי.

"המשטרה הופכת להיות שב"כ 2 - כולנו הופכים ליעד למעקב שלטוני. אחרי שהמשטרה תרגיל אותנו שכל התנועות שלנו ברכב נאגרות, ישתמשו באותו חוק כדי לאגור תנועות שלנו במרחב הציבורי באמצעות מערכת לזיהוי פנים. החוק הזה פותח פתח להפיכתנו ליעד מעקב של משטרת בן גביר. אם לא ירוסן התיאבון המשטרתי לטכנולוגיות מעקב - נהפוך לחברת מעקב והמרחב הדמוקרטי יצטמצם עוד יותר".

למאמר זה התפרסמו 21 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה