שוק הרכב הישראלי הוצף בשנתיים האחרונות בעשרות מותגים סיניים ותיקים וצעירים, עם כמות עצומה של דגמים חדשים, רובם המכריע עם הנעה חשמלית. ובכל זאת, עיקר הייצוא מסין הוא של מכוניות בנזין, ואלה המספרים
מאת: הלל פוסק
פורסם 08.12.24
בתשעת החודשים הראשונים של 2024 ייצאה סין לשווקים אחרים מספר בלתי נתפס של כ-5 מיליון כלי רכב. בחישוב שנתי צפוי המספר הזה לגדול לכ-6.5 מיליון כלי רכב - רק לצרכי ייצוא. יש להניח כי אם אתם תושבי מדינה מערבית כלשהי, כולל ישראל, ההנחה הרווחת תהיה שמדובר בעיקר במכונית חשמליות שירדו מפסי ייצור של עשרות מותגים סיניים, שאת שמם של מרביתם לא שמעתם כלל לפני כן. בצדק, לאור נחשול החשמליות הסיניות שמציף את כבישי ישראל בעיקר ב-24 החודשים האחרונים.
אבל, זו טעות, ואחת ענקית. שכן למעלה מ-80% מכלי הרכב שייצאה סין בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הנוכחית היו עם מנוע בעירה פנימית. נכון, חלקם צוידו גם במנוע חשמלי צנוע לצרכים היברידיים, אבל את עיקר הכוח להנעה סיפק מנוע מזהם, כזה שניזון מדלק נוזלי.
למעשה, באחוזים מדובר במספר גבוה יותר של כלי רכב עם מנוע פולט פיח, שכן לפי איגוד יצרני המכוניות הסיני (CAAM), ב-20% הנותרים כלולים גם כלי רכב היברידיים-נטענים. ואף הם כמובן עושים שימוש במנוע בנזין ולפי אינספור בדיקות, מזהמים אפילו יותר מהיברידיים 'רגילים'.
ועוד כמה מספרים בקנה מידה שרק סין יכולה לספק. סך ייצוא הרכב הסיני גדל בתקופה האמורה בלא פחות מ-27%. בסך הכל הצטמק ייצור הרכב עם מנוע בעירה פנימית ב-1.5 מיליון כלי רכב במהלך התקופה, בזמן שייצור רכב עם הנעה אלטרנטיבית (היברידי, היברידי-נטען וחשמלי) גדל בכשליש, וסך הייצור גדל בכ-2.5%.
חשוב לזכור כי כאשר דנים בייצוא רכב מסין, אין הכוונה אך ורק ליצרניות סיניות. טסלה למשל ייצאה למערב לא פחות מ-216 אלף כלי רכב שהורכבו בסין, בזמן שצ'רי היא היצואנית הגדולה ביותר של רכב סיני לשווקים אחרים. אחד הגדולים שבהם הוא רוסיה, בזמן שגם שווקים בדרום מזרח אסיה חשובים עבור היצרניות. וכמובן, ישראל.