דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

זה כמעט סופי: אירופה מטילה מס כבד על יצרניות רכב סיניות

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • תעשיית הרכב האירופית נלחמת נגד הדומיננטיות הסינית
  • תייקר דגמים סיניים שזוכים לטענתה לתמיכה ממשלתית
  • לא כל המדינות תומכות בהצעה הבעייתית

10 בעד, 5 נגד ו-12 נמנעו. כך הצביעו הבוקר (יום ו') נציגי מדינות השוק האירופי המשותף על ההחלטה להעלות באופן קיצוני את המסים על כלי רכב מיובאים מסין. זאת במטרה מוצהרת להקשות על היצרניות הסיניות להציף את כבישי אירופה ברכב זול, הודות לתמיכת הממשל ביצרניות שם - כך לטענת מדינות הגוש.

ההצבעה נערכה לאחר שבתקופה האחרונה בדקו ועדות השוק את הטענות בדבר סיוע "לא הוגן" של ממשלת סין, בדיקה שלדבריהן העלתה כי אכן יש אמת בטענות, גם אם לא ביחס לכל היצרניות. כך למשל, טסלה המייצרת בסין תישא במס של כ-7 אחוזים בלבד, בעוד מותגי SAIC (בהם MG ודונגפנג המשווקים בישראל) יאלצו לשלם באירופה מס של 35 אחוז.

בעוד כחודש צפויה להיערך הצבעה סופית, ועד אז צפויות השיחות בין נציגי השוק לעמיתיהם בסין להמשך. יצוין כי המתנגדת הנחרצת ביותר למהלך היא גרמניה, למרות שמדובר ביצרנית הרכב ושוק הרכב הגדול ביותר בין מדינות אירופה. הסיבה: גרמניה מייצאת לסין מדי שנה בסכום של כ-26 מיליארד אירו, בזמן שהיא מייבאת משם בסכום של פחות מ-7 מיליארד אירו.

כל זאת על רקע איומים מצד סין לפיהם סנקציות אירופיות יענו בהגבלות ומסים על תוצרי אירופה בסין, כפי שדווח כבר בעבר. צרפת ואיטליה לעומת זאת, שוקי רכב גדולים בפני עצמם בהם פועלות יצרניות ענק, מצדדים בהחלטה. יש להזכיר כי בשני המקרים מדובר בתעשיות הנלחמות כרגע על עצמאותן.

לפי דיווחים שונים שהתפרסמו בתקשורת האיטלקית, ולפני מספר חודשים הוכחשו לראשונה, יצרנית הרכב רנו המצויה בקשיים, וקונצרן הרכב סטלנטיס שאף הוא מתמודד עם ירידה בביקוש, עשויים ליצור ברית יצרניות הגדולה מסוגה בתעשייה. דיווחים אלה הוכחשו על ידי השתיים, אך לא על ידי הפרטנרית השלישית שהוזכרה בדיווח, ב.מ.וו.

מה אנחנו חושבים: העובדה שתעשיית הרכב האירופית מתקשה להתמודד כראוי עם הפלישה הסינית, אינה חדשה ואף צפויה. הסינים, עם כוח עבודה זול יחסית, יכולת ייצור לא מוגבלת, מספר עצום של יצרניות רכב וללא ספק גם תמיכה ממשלתית מסוימת (הלו רנו ופיאט, מצלצל מוכר?), עסוקים במרץ בשיפור הדגמים, שילוב טכנולוגיה מתקדמת ובעיקר גמישות תפעולית ומחשבתית.

והם נלחמים ביצרניות אירופיות עם בירוקרטיה אינסופית, פקידות, שמרנות, הססנות ואינספור אינטרסים צולבים ויוהרה שמאטים כל פעולה. פולקסווגן היא דוגמה מצוינת לכך, אך לא רק. קונצרן סטלנטיס מוצא עצמו לא במקרה בבעיות, ומחזר אחר יצרנית בעייתית נוספת בשם רנו. וכולם ביחד מנסים למנוע מהסינים השתלטות דומה לזו שהתבצעה בעולם הפאנלים הסולאריים, בו מחזיקים הסינים בכ-90% מהשיווק באירופה.

האם האירופים יצליחו כך לשקם את התעשייה ולהצר את צעדי הסינים? הסיכוי לכך שואף ל-0, אלא אם יתבצעו מהפיכות של ממש בקרב, לצד שילובים ושת"פים חוסכי עלויות. חסמים אירופים ליצרניות מתחרות כבר הוכיחו עצמם כלא ממש יעילים. כדי להזכר בכך האירופים נדרשים פשוט להביט בתעשיית הרכב היפנית.

למאמר זה התפרסמו 26 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה